Pravidlo, že mlčení znamená souhlas, v právu běžně neplatí, najdou se ale výjimky. Jednou z nich je situace, kdy cestovní kancelář kvůli vnějším vlivům musí změnit podmínky smlouvy o zájezdu.

Lhůta pro vyjádření minimálně pět dní

„Občanský zákoník k tomu říká, že pořadatel může navrhnout změnu. Zákazník, který nesouhlasí s novými podmínkami, může od smlouvy odstoupit, ale pokud to pořadateli neoznámí, pak platí, že se změnou souhlasí a pojede na upravený zájezd,“ upozornil Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.

Pořadatel může pro odstoupení od smlouvy určit lhůtu, která nesmí být kratší než pět dní a musí skončit před zahájením zájezdu.

Zvýšit se může i cena zájezdu

Bez zákazníkova souhlasu se v některých situacích může měnit i cena zájezdu. Pořadatel může změnit cenu zájezdu ze tří důvodů, a to když se nejpozději 21 dní před jeho zahájením zvýší cena za dopravu včetně pohonných hmot, platby spojené s dopravou, tedy letištní či přístavní poplatky, anebo se zvýší kurz koruny použitý pro výpočet ceny zájezdu o více než 10 procent.

„Cena se ale nezvýší automaticky, možnost a přesný způsob výpočtu zvýšení musí být předem domluven, často je tedy součástí obchodních podmínek. Pořadatel navíc musí zákazníkovi odeslat oznámení o zvýšení ceny,“ uvedl Miloš Borovička.

Pokud to udělá později než 20. den před zahájením zájezdu, zákazník nemusí zvýšení ceny hradit.

Opačně to ale nefunguje. Pokud by koruna posílila, zlevnila by se doprava či poplatky s ní související, zákazník nedostane nic zpět a vše jde do zisku cestovní kanceláře.

Zákonná úprava je tak vůči zákazníkovi nevyvážená, protože se pouze přenáší podnikatelské riziko pořadatele na zákazníka a zpět ne.

„Již několik let se připravuje nová evropská směrnice o zájezdech, která má stanovit povinnost vracet peníze, když dojde ke snížení nákladů,“ zmínil Borovička a dodal: „To se samozřejmě nelíbí cestovním kancelářím, které tvrdí, že vracení peněz nemůže v praxi fungovat, přitom je to jen opačný princip toho, co už léta dělají.“