V loňském roce Policie České republiky řešila téměř 23 tisíc případů vykradených aut, přičemž objasněna byla zhruba desetina případů. Nenechavci způsobili majitelům aut škodu v hodnotě zhruba půl miliardy korun.

Na Českou pojišťovnu (ČP) se s vykradeným vozidlem obrátily necelé dvě tisícovky okradených klientů, Allianz řešila zhruba pět tisíc pojistných událostí spojených s krádeží v autě a Kooperativa další dva tisíce případů.

Nebezpečí číhá na Volkswageny

V nebezpečí jsou především vozidla mladší pěti let. Například ze statistik ČP vyplývá, že zloději se v loňském roce nejčastěji zaměřili na auta s rokem výroby 2012 (293 případů), 2011 (234 případů) a 2010 (225 případů). V novějších modelech je totiž umístěna řada moderních technologií, které zloději vyhledávají. Jedná se hlavně o navigace, airbagy, xenony a řídící jednotky.

Data pojišťovny také ukazují, že nejčastěji vykrádaná auta jsou z portfolia koncernu Volkswagen. Děje se tak především z důvodu dominantního zastoupení značky v českém vozovém parku. Na druhou stranu nejméně zloděje lákají japonské a korejské automobily.

Auto jak trezor

Zvýšenou pozornost by svým vozidlům měli věnovat především lidé z Prahy a větších měst. „Podle našich dat se s vykrádáním setkávají především lidé z Prahy, kde jsme v loňském roce řešili až 58 procent všech případů, dále ve Středočeském a Moravskoslezském kraji,“ doplnil Radim Nekov z ČP.

Také statistiky Allianz naznačují, že zloději se nejvíce soustřeďují do velkých měst - Prahy, Ostravy a Brna. „Díky těmto dvěma epicentrům se tak za hlavní město zařadily kraje Moravskoslezský a Jihomoravský,“ upřesnil mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Mnohdy však sami majitelé aut zlodějům svých chováním nahrávají, zapomínají na prevenci a k autu se chovají jako k trezoru. Na zadních sedadlech či v zavazadlovém prostoru nechávají různé cenné věci, jako jsou například kabelky, mobily či notebooky.

Cena opravy často převyšuje hodnotu ukradené věci

K největšímu počtu krádeží dochází zejména v nočních hodinách. Denních krádeží je sice méně, ale na vozech zanechávají mnohem více devastující následky. Typicky se jedná o rozbitá okénka, střepy, pořezané či jinak poničené sedačky, rozřezané výplně dveří nebo poškrábané palubní desky a mnoho dalších škod.

„Právě u vykradených vozidel se často setkáváme s amatérismem ve způsobech, jak se zloděj do vozidla dostává. Profesionál totiž téměř nic nezničí,“ uvedl Marek Paclík z Allianz.

Pokud nemáte sjednané havarijní pojištění, budete muset nápravu škody zaplatit ze svého. „Cena opravy však není nízká, mnohdy výrazně převyšuje hodnotu ukradené věci a to zejména u mladších vozidel,” upozornil Nekov a dodal: „Například ze Škody Superb zloději zcizili navigaci v hodnotě 66 tisíc korun, celková škoda se však vyšplhala až na 117 tisíc korun.“

Kolik stojí krádež navigace

Kolik stojí krádež navigace (Zdroj: ČP)

Vykradení auta lze pochopitelně předejít, a to jak pečlivým uzamčením, tak odstraněním všech lákadel z vnitřku auta.

„Než vozidlo opustíte, zkontrolujte také uzavření všech oken. Pojistná událost může být uznána pouze v případě, že pachatel do vozidla vnikne překonáním překážky násilím či jiným nestandardním způsobem. Pootevřené okénko do této kategorie rozhodně nespadá,” upozornil Nekov.

Pokud se však i přes dodržení veškerých rad stane, že auto bude vykradeno, je vždy nutné k automobilu přivolat Policii ČR, policejní protokol je podmínkou pro hlášení pojistné události. V případě vykradeného vozidla kontaktuje asistenční službu, číslo na ni najdete na zelené kartě.

„Při zabezpečování vozidla je vždy vhodná kombinace mechanických a elektronických systémů a dále například pískování VIN kódu na skla vozidla. Nezapomínejte také na přepravované předměty ve střešních boxech a na jízdní kola na nosičích,“ doplnila Zuzana Pidrmanová, celorepubliková koordinátorka prevence kriminality z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR.