Ale pozor: od letošního roku díky platnosti nového občanského zákoníku na to máte jen měsíc místo dosavadních tří. Pochopitelně pokud vaše dovolená neprobíhá, jak by měla, a informace od cestovní kanceláře, které vám dala před odjezdem, se s těmi skutečnými rozcházejí, upozorněte na nedostatky ještě na místě.

„Rozhodně nelze doporučit zapisování vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek. Každou vadu zájezdu je totiž podle zákona třeba vytknout bez zbytečného odkladu. Pořadatel musí neprodleně zajistit nápravu, a pokud to neudělá ani v přiměřené lhůtě, můžete si nápravu zajistit sami a náklady vám pak musí pořadatel proplatit,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Negativní zkušenosti má čtvrtina Čechů

Podle nedávno provedeného průzkumu asociace ANEC, společnosti zastupující zájmy spotřebitelů, který proběhl mezi téměř šesti tisíci respondenty a do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé, má 25 procent Čechů negativní zkušenosti s využíváním služeb cestovního ruchu.

Je tedy rozhodně na místě znát svá práva pro případ, že byste se z dovolené vrátili rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář. Navíc díky platnosti nového občanského zákoníku od ledna letošního roku došlo v oblasti reklamace dovolené k několika zásadním změnám.

Na nic nečekejte a všechny vady neprodleně reklamujte ještě na místě pobytu. V případě sporu by vám jinak soud nemusel přiznat finanční kompenzaci. Cestovní kancelář se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, přičemž rozdíl v ceně vrátí zákazníkovi. Naopak vyšší standard vždy zaplatí cestovní kancelář ze svého. Pokud není možné vadu odstranit nebo už na to není čas (například chybí slibovaný bazén), máte nárok na finanční kompenzaci.

Aby byla vaše reklamace úspěšná, musíte všechny nedostatky a vady nějakým způsobem doložit či prokázat. Nejjednodušší je vše nafotit. Také si můžete vyžádat písemný doklad od personálu hotelu či dopravce. Jako důkaz vám pomůže i svědectví dalších účastníků zájezdu.

Bude-li vaše reklamace oprávněná, máte nárok na poskytnutí slevy z ceny zájezdu. Ovšem od letošního roku je nejzazší lhůta pro uplatnění práva na slevu jeden měsíc od skončení zájezdu, dříve to byly tři měsíce. Stejná lhůta platí, pokud bylo uzavření cestovní smlouvy zprostředkováno jinou cestovní kanceláří či agenturou. Cestovní kancelář musí reklamaci vyřídit nejpozději do 30 kalendářních dnů.

Požadujete-li slevu z ceny zájezdu, může vám být vodítkem takzvaná frankfurtská tabulka slev. Uvádějí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají.

Pokud cestovní kancelář nečekaně zruší zájezd, máte také nárok na náhradu škody, například na uhrazení již zaplacených víz. Ovšem kancelář neodpovídá za škodu v případě, že vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou.

Nově i kompenzace za ztrátu radosti

„Cestovní kanceláře musí nově kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené, která byla dosud našemu právu cizí,“ upozornil Lukáš Zelený.

Například pokud máte u zaměstnavatele nahlášenou dovolenou a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když z tohoto důvodu od smlouvy o zájezdu sami odstoupíte.