Necelé pětině starších lidí nosí důchod domů poštovní doručovatelé. Většinou se jedná o seniory, kteří mají problémy se na poštu nebo do banky vlastními silami dostat.

Bankovní účet jako ochrana před zloději

„Už léta si každý měsíc chodím na poštu pro důchod. Jsem na to zvyklá, navíc mám ráda peníze doma pohromadě. O jiném způsobu jsem ani neuvažovala. Jenže poslední dobou se v našem okolí vyskytlo několik případů přepadení starých lidí odnášejících si důchod z pošty. Nejspíš si nějaký účet raději založím,” svěřila se Právu 74letá Radka, důchodkyně z Liberce.

Někteří starší lidé jsou stále velmi konzervativní, mají rádi všechny své peníze doma v šuplíku a neuvědomují si nebezpečí svého chování. Přitom vklad v bance jim právě jejich oblíbený šuplík může bez problémů nahradit a z účtu si mohou vždy vybrat jen tu částku, kterou v dané chvíli potřebují.

„Velkou výhodou posílání důchodu na účet v bance je, že si klient nemusí vyzvedávat všechny peníze najednou a pak je nosit v hotovosti domů. Své peníze má přitom díky platební kartě nebo hotovostním výběrům kdykoliv k dispozici,“ upozornil Zdeněk Románek z Air Bank.

Bankovní účet i výběry mohou být zdarma

Současná situace na bankovním trhu, především v případě nových menších bank, bourá i obavy lidí z vysokých poplatků za vedení účtů i výběry z bankomatů. Podle průzkumu si senioři nejčastěji účty nezakládají, protože je nepotřebují (35 procent), nebo nechtějí platit poplatky spojené s vedením účtu a s výběry hotovosti (31 procent).

„Obavy z poplatků už dnes nejsou namístě. Na trhu lze najít několik bank, které nabízí většinu běžných služeb zdarma," doplnil Románek.

Běžných účtů, za jejichž vedení nemusí klienti platit, je v současné době dost, v nabídce je má prakticky každá banka. Co se týče výběrů z bankomatů, mnohé banky (například Air Bank, ČSOB a Era či mBank) nevybírají poplatky za výběry z vlastních bankomatů. S výběry zdarma u všech bank se setkáte například u Equa banky, UniCredit Bank či Zuno.

Senioři dávají na rady svých dětí

Nové banky v posledních letech zaznamenávají příliv starších klientů, kteří si k nim nechávají posílat svůj starobní důchod. Většinou přicházejí na doporučení svých dětí, které mají s bankou své zkušenosti.

Co je potřeba udělat pro zasílání důchodu na účet u banky
Klient, který o důchod žádá poprvé a dosud jej nepobírá
  1. Zajít na pobočku vybrané banky a vyplnit žádost podle typu instituce, která důchod vyplácí.
  2. Vybrat a do žádosti doplnit číslo účtu, na který se bude důchod posílat (pokud klient účet ještě nemá, může si ho přímo na místě během několika minut přímo při vyplňování žádosti založit).
  3. Podepsanou žádost následně musí sám klient odnést na příslušný úřad, který žádost vyřídí. Peníze z důchodu začnou na účet chodit obvykle za dva měsíce od podání žádosti.
Klient, který si důchod vyzvedává na poště, nosí mu ho poštovní doručovatel, nebo si ho posílá na účet u jiné banky
  1. Zajít na pobočku vybrané nové banky a vyplnit žádost podle typu instituce, která důchod vyplácí.
  2. Vybrat a do žádosti doplnit číslo účtu, na který se bude důchod posílat (pokud klient účet ještě nemá, může si ho přímo na místě během několika minut přímo při vyplňování žádosti založit).
  3. Podepsanou žádost následně zpracuje sama banka a odešle ji k vyřízení na příslušný úřad. Peníze z důchodu začnou na nový účet chodit obvykle za dva měsíce od podání žádosti.