Jen za loňský rok utratili Češi v e-shopech zhruba 58 miliard korun a z vyjádření zástupců velkých internetových obchodů, která poskytli redakci Práva, vyplývá, že právě rok 2013 byl pro ně v růstu tržeb rekordním.

„V roce 2013 jsme dosáhli rekordních tržeb ve výši 11,1 miliardy korun. Vyřídili jsme 3,3 miliónu internetových objednávek a rozšířili nabídku produktů z 32 tisíc na 50 tisíc položek, z nichž převážná většina je skladem. Meziročně jsme rostli o pětinu, průměrný meziroční růst tržeb je 30 procent,“ upřesnil Oldřich Kurz z největšího českého e-shopu Alza.cz.

Růst tržeb o 40 procent hlásí i internetový obchod zaměřený na počítače a elektroniku CZC.cz. „Naše tržby v roce 2013 dosáhly rekordní hodnoty 1,75 miliardy korun,“ uvedl Kamil Demuth. Zhruba 34procentní meziroční nárůst tržeb zaznamenal i internetový obchod Mall.cz, mírný nárůst internetových prodejů uvádí i obchod zaměřený na spotřební elektroniku Datart.

Tři čtvrtiny lidí nakupují v e-shopech pravidelně

Rok od roku stoupá počet lidí, kteří na internetu nakupují. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v loňském roce meziročně vzrostl počet nakupujících přes internet o více než 300 tisíc na tři milióny osob. Velké oblibě se těší zejména u mladších a vzdělanějších Čechů, ale třeba také ve skupině žen na rodičovské dovolené.

Údaje ČSÚ potvrzuje i výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle něhož na internetu nikdy nenakoupila tři procenta aktivní internetové populace a téměř tři čtvrtiny lidí v e-shopech nakupují minimálně jednou za čtvrt roku. „Počet uživatelů internetu, kteří na internetu nenakupují, je rok od roku menší a roste frekvence opakovaných nákupů,“ uvedl Jan Vetyška z APEK.

Jedním z důvodů vysokého podílu nákupů v e-shopech může být podle výzkumné agentury GfK i fakt, že počet českých domácností připojených k internetu se za posledních šest let více než zdvojnásobil, a to ze 1,4 miliónu v roce 2007 na 2,9 miliónu v roce 2013.

Na internetu koupí, v prodejně vyzvednou

Všechny oslovené internetové obchody shodně uvádějí, že jejich zákazníci čím dál víc upřednostňují osobní odběr objednaného zboží v kamenné pobočce obchodu. Na základě toho e-shopy rozšiřují i pobočkovou síť.

„Bezmála 75 procent našich zákazníků v roce 2013 preferovalo bezplatné osobní odběry, v roce 2012 to bylo 69 procent. Síť kamenných výdejen CZC.cz se přitom za minulý rok rozrostla o 28 poboček, a dovršila tak hranice 50 kamenných prodejen. Aktuálně má CZC.cz již 57 poboček po celé České republice,” upřesnil Kamil Demuth.

„Největší zájem je dlouhodobě o osobní vyzvednutí zboží přímo na pobočce. V roce 2013 jsme touto formou doručili dvě třetiny všech objednávek. Abychom vyšli vstříc přání zákazníků, neustále rozšiřujeme naši pobočkovou síť v České republice i na Slovensku,” doplnil Oldřich Kurz z Alza.cz.

Meziroční nárůst osobních odběrů lze sledovat i v případě společnosti Datart. V roce 2012 si pro zboží na prodejnu přišla necelá polovina zákazníků, o rok později to byly již téměř tři pětiny.

Útlum dobírky, nárůst bezhotovostních plateb

Se způsobem dopravy jde ruku v ruce i způsob platby za zboží. Vzhledem k tomu, že čím dál víc lidí upřednostňuje převzetí zboží v kamenné pobočce internetového obchodu, stoupá i počet bezhotovostních plateb. Roste i počet lidí, kteří za zboží platí on-line předem. Ještě před několika lety oblíbená platba dobírkou tak výrazně ztrácí na popularitě. Podle údajů internetových obchodů ji volí maximálně pětina zákazníků.

„Naši zákazníci v roce 2013 nejvíce využívali platbu v hotovosti, zvolilo ji téměř sedm z deseti lidí, kteří u nás nakoupili. Zároveň pozorujeme odklon od plateb dobírkou ve prospěch plateb předem,“ uvedl Oldřich Kurz.

„Největší změnu u plateb zboží jsme zaznamenali v případě hotovostních plateb na prodejně, které v porovnání s rokem 2012 využilo za minulý rok o 15 procent víc zákazníků,“ zmínil Kamil Demuth.

Frčí smartphony, klesá zájem o foťáky

Nákupům v e-shopech tradičně vévodí smartphony, notebooky, ultrabooky, tablety i malé domácí spotřebiče.

„Největší nárůst tržeb v desítkách procent zaznamenáváme meziročně v kategorii smartphonů. Kontinuálně roste také prodej malých domácích spotřebičů (kuchyňských robotů, vysavačů, přístrojů k péči o tělo apod.),“ uvedl Jiří Navrátil ze společnosti Datart.

V Alza.cz se v roce 2013 nejvíce prodávaly tablety, ultrabooky, smartphony či televize. „Rekordní prodeje jsme zaznamenali také u hodinek a hobby nářadí nebo u prodeje nových produktů, uvedených do prodeje během roku 2012 a 2013, jako jsou například e-knihy, audioknihy, elektronické licence a hračky,“ upřesnil Kurz.

„Nejdynamičtější růst v řádech desítek a někdy i stovek procent zaznamenávají nové obory, jako je například značková móda, chovatelské potřeby, hračky a zboží z oblasti péče o dítě,“ uvedla Michala Gregorová z Mall.cz.

Na druhou stranu se prodejci shodují, že poklesy tržeb postihují produkty, které jsou nahrazovány technicky dokonalejšími novinkami. Například klesá prodej navigací do auta nebo kompaktních fotoaparátů, které vytlačují výkonnější mobilní telefony. Lidé méně nakupují například i LCD televizory, které jsou nahrazovány LED či OLED technologií.