Vyplývá to z průzkumu Skupiny Home Credit, která sledovala předsváteční nákupní chování v šesti zemích - Česká republika, Slovensko, Čína, Rusko, Vietnam a Kazachstán.

Češi a Slováci sázejí na zážitky

Mnozí Češi a Slováci plánují svým bližním darovat peníze nebo využít slevové servery. Voucher na večeři ve vyhlášené restauraci, pobyt v lázních či poukaz na několik hodin ve fitness centru tak pod stromečkem potěší tisíce lidí v obou státech.

Češi milují elektroniku, svým blízkým, ale i sobě budou kupovat oblíbený dárek, a to nejen letošních Vánoc - LED televizi. „Lidé často nakupují o Vánocích takzvané rodinné dárky, které jsou sice dražší, ale slouží pro celou rodinu. Jde často o televize nebo tablety, které využijí všichni členové rodiny. Vánoce jsou dobrý impuls pro to nakoupit takové zboží. Naopak věci pro každodenní chod domácnosti, jako jsou lednice, nakupují v průběhu roku,“ vysvětluje Michal Kozub z Home Credit, proč se již několik let drží v žebříčku vánočních hitů právě ploché televize.

Podle nákupního chování Čechů to vypadá, že v novém roce výrazně přibude uživatelů tabletů, a nebudou to jen dospělí: „Podle obchodníků se i letos do obsahu nákupních košíků promítnou dětská přání. Rodiče budou potomkům kupovat ve velkém právě dětské tablety,“ říká Kozub.

Papiňák je u Rusů v kurzu i po 334 letech

I 334 let od chvíle, kdy Denis Papin vynalezl svůj tlakový hrnec, který dodnes nese jeho jméno, neztrácí tento způsob vaření své kouzlo. Platí to určitě v Rusku, kde prodeje papiňáků před Vánocemi prudce stouply. „Jestli to je jen nějaká anomálie, nebo nový trend, bude možné vyhodnotit až později, je ale sympatické, že ne všude musí být hitem pouze chytrá elektronika, i když papiňák vlastně nabízí chytrý způsob vaření,“ glosuje chování ruských zákazníků Kozub.

Za nezvyklé položky utráceli Vietnamci. Pořizovali si nejen domácí spotřebiče a již všeobecně populární chytré technologie, ale mezi nejvíce kupovanými komoditami se objevily i květiny. Nákupy řezaných i živých rostlin souvisí s oslavami svátku Tet, kde právě květiny hrají důležitou roli. V žádné domácnosti nesmí chybět větvička rozkvetlé broskvoně či mandarinky. Vietnamci před svátky hojně nakupují také jídlo a nápoje, protože slavnostní jídlo je důležitá součást celého svátku.

Kazaši se kvůli Vánocům zadlužují

Průzkum ukázal i to, že v posledních měsících v roce se lidé nejvíce zadlužují. „Z celého roku lidé nejvíc nakupují zboží na úvěr právě před Vánoci. V listopadu a prosinci, kdy lidé vyráží nakupovat vánoční dárky, tvoří objem poskytnutých úvěrů jednu pětinu,“ říká Kozub.

Například v Kazachstánu bylo ze všech nákupů na splátky realizováno dokonce až 24 procent v listopadu a v prosinci. Kazaši přitom plní košíky především v prosinci, který představuje 14 procent z celoročního objemu splátkového prodeje.

Číňané a Vietnamci také před hlavními svátky nakupují na splátky. Oba národy však nemají nejdůležitější nákupní sezónu před Vánoci. V Číně lidé nakupují především na čínský Nový rok, Vietnamci zase přikládají velký význam oslavám svátku Tet, který slaví na přelomu ledna a února. Před jeho příchodem dostávají zaměstnanci z řad úředníků a dělníků vyšší plat a zvláštní bonusy. Často hned vyrážejí do obchodů, kde mimo jiné kupují například domácí spotřebiče, na které v roce 2012 připadlo 12 procent objemu úvěrů.