Problém vždy bylo finanční odškodnění, na které mají klienti podle evropské legislativy nárok, z dopravce vůbec dostat.

Nyní s finančními náhradami mohou cestujícím pomoci firmy, které dokážou získat až 600 eur, tedy 15 000 korun za pár týdnů. Za svoji službu ale požadují z náhrady pro poškozeného 27 procent. Nárok na náhradu škody – ta se vztahuje jak na pravidelné, tak tzv. charterové lety – má cestující pouze v případech, kdy zpoždění nezpůsobí takzvaná vyšší moc, tedy rozmary počasí, hrozby útoků teroristů nebo stávky aerolinek.

Pták v motoru

Na vyšší moc se však často dopravci vymlouvají, i když za zpoždění mohou sami.
„Letecké společnosti reagují obvykle formou šablonové komunikace v limitu do třiceti dnů. V řadě případů se snaží vyvinit uváděním mimořádných okolností mimo dosah leteckého dopravce, jako je například pták v motoru, počasí, bezpečnostní důvody, zjištění závady za letu a podobně,“ potvrzuje zvyklosti dopravců Ivo Brokeš, jednatel serveru Náhrady.cz.

Těmito výmluvami se ale nenechala obalamutit skupina dívek, která se na společnost obrátila pro pomoc.

„Letěly jsme z Rhodu a čekaly na letišti více než čtyři hodiny. Dvakrát naše letadlo vzlétlo z Prahy a dvakrát se zase na Ruzyň vrátilo kvůli technickým potížím. Dostaly jsme sice sendvič a lahvičku s pitím, ale to bylo vše. A navíc jsme nebyly úplně nadšené, že máme letět strojem, který zřejmě nebyl v pořádku. Nicméně ze strany dopravce žádná další kompenzace nepřišla, a protože mi známý řekl, že bychom z nich odškodnění dolovaly i dva roky, obrátila jsem se na internetu na server Náhrady.cz,“ svěřila se Právu Kateřina Lembasová. Nyní zhruba tři týdny čeká na finanční odškodnění.

„Vyřizování je časově náročné podle ochoty letecké společnosti komunikovat. V průměru trvá řešení případů víc než měsíc od data registrace případu u naší firmy,“ nastínil dobu vyřízení žádosti Brokeš.

Přibývá nespokojených

To, že je poškozených, ale už lépe informovaných cestujících stále více, potvrzuje. „Ano, počty nespokojených cestujících rostou, protože letecké společnosti se jim vyviňují bez uvedení důkazního břemene, které je vždy na straně společnosti. Nepřesným, obecným odpovědím klienti nerozumějí a hledají oporu, odpovědi a pomoc u nás,“ dokládá jednatel serveru Náhrady.cz.

Na dotaz Práva, kolik cestujících museli už letos České aerolinie (ČSA) odškodnit kvůli zpoždění či zrušení letu, odpověděl včera Právu mluvčí této letecké společnosti Daniel Šabik: „To jsou čísla, která nezveřejňujeme. Obecně se ale dá říci, že pokud se let ČSA zpozdí, v 98 procentech případů je to způsobené vyšší mocí – přírodními vlivy, stávkou či hustotou provozu. Jestliže se ČSA rozhodnou let zrušit z obchodních důvodů, dozvídá se to cestující nejméně 14 dní předem, a na odškodné tak nemá nárok.“

Podle průzkumu poradenské firmy FlightStats zveřejněného na internetových stránkách BBC mají nejvíce zpožděných letů na světě hlavní čínská letiště v Pekingu a Šanghaji. Naopak největší přesností se může pochlubit letiště Haneda v Tokiu. Z Prahy odletí včas 78,5 procenta letů.