Podle dřívějších vyjádření některých právníků včetně samotných autorů nového zákoníku dvouletá zákonná záruka za vady vzniklé v době užívání věci skončí, podle nového výkladu ministerstva spravedlnosti a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které prezentovaly v pátek, však nikoliv.

„Nedomníváme se, že by práva kupujícího měla být novým občanským zákoníkem omezena,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek ministra spravedlnosti František Korbel.

„Na tomto názoru panuje mezi oběma ministerstvy shoda. Spotřebitelé by měli mít možnost stejně jako dnes uplatnit právo na odpovědnost za vady po dobu dvou let,“ doplnil náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hajdušek. Podle obou ministerstev tak „dvouletá zákonná záruka bude platit i po 1. lednu 2014“.

Paragrafy říkají něco jiného, varují právníci

Podle dobře informovaného zdroje Práva ministerstvo průmyslu zatlačilo na ministerstvo spravedlnosti, „aby výklad nového zákoníku v oblasti záruky za zboží byl příznivější pro spotřebitele“.

Oslovení právníci ale varují, že nový ministerský výklad neodpovídá paragrafům a celkovému kontextu zákoníku a spotřebitelům i obchodníkům by mohly kvůli nejasnému výkladu reklamací a záruk hrozit vleklé právní spory.

„Vady vzniklé za dobu užívání věci nebude již možné automaticky reklamovat. Ze zákona totiž prodávajícím zůstává jen povinnost věc v pořádku dodat,“ uvedl už dříve například Tomáš Liškutín z advokátní kanceláře PRK Partners.

Záruka 24 měsíců jen za skryté vady

Podle něj bude prodávající kromě skrytých vad při převzetí odpovědný pouze za vady zboží v rámci záruky, kterou kupujícímu sám poskytne, anebo kterou si vzájemně sjednají.

Nový občanský zákoník sice obsahuje záruku v délce 24 měsíců, ale jen za skryté vady, tedy takové, které zboží mělo už v době jeho převzetí zákazníkem. Nevztahuje se už ale na jakost výrobku, kterou prověří až čas.

„Podstata je v tom, že taková záruka - tedy že obchodník garantuje, že po dva roky si zboží udrží neměnnou kvalitu a bude moci být použitelné ke sjednanému nebo obvyklému účelu - už v novém občanském zákoníku není,“ řekl Právu člen Legislativní rady vlády Petr Bezouška.

Prvních šest měsíců od koupě má být zákazník při reklamacích více chráněn tím, že průkazní břemeno za vady na výrobku, které nevznikly špatným zacházením, bude vždy na straně obchodníka. Prodejce bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje nebyla, jinak bude muset danou věc opravit, v případě větší vady vyměnit.

Od sedmého do 24. měsíce ale bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně zákazníka. Změny obsažené v novém občanském zákoníku podle jeho autorů vycházejí z evropské legislativy, mají dát prodávajícím a kupujícím větší smluvní svobodu a podpořit konkurenci mezi obchodníky.

Od Nového roku nebude mít spotřebitel možnost požadovat automaticky výměnu zboží, pokud bude tato výměna vzhledem k povaze vady nepřiměřená. Například když spotřebitel objeví vadu krytu na mobilním telefonu, nebude už moci požadovat výměnu celého přístroje, ale prodávající mu jen na počkání vymění kryt.

Zákazník bude moci žádat slevu

Kupující bude nově mít možnost požadovat slevu namísto jakékoliv jiné formy reklamace. Toto nové pravidlo zákazníkům dovolí nápravu např. svépomocí, což může být rychlejší, a zároveň prodávajícímu umožní poskytnout slevu, která může být nižší než náklady na opravu provedenou autorizovaným servisem.

„Kupující si tak bude moci vyměnit vadné těsnění u pračky sám a u prodávajícího následně uplatní slevu ve výši ceny těsnění. Kupující tak nebude muset čekat až 30 dnů na vyřízení reklamace, prodávající zase nebude muset hradit náklady související s reklamací, tj. přepravné nebo výjezd technika,“ vysvětlil Liškutín.