Výsledky průzkumu potvrzují i samy pojišťovny, které se s podpojištěným majetkem setkávají právě při likvidaci pojistných událostí. Allianz a ČSOB Pojišťovna odhadují, že kolem 10 procent jejich klientů nemají pojistné smlouvy nastaveny na aktuální pojistné částky odpovídající skutečné hodnotě domácnosti. V případě České podnikatelské pojišťovny (ČPP) či České pojišťovny (ČP) je to 20 procent. Pojišťovny Kooperativa a Wüstenrot se shodují na 50 procentech.

V Generali šli v odhadu podpojištěných domácností ještě dál. "Obecně, nikoliv u pojišťovny Generali, je podpojištěna většina domácností (70 - 80 procent). Nejčastějším důvodem bývá neaktualizovaná pojistná částka. Lidé si pořídí domácnost a obratem ji pojistí. V následujících letech ji postupně dovybavují, pojistnou částku však neaktualizují," uvedl pro Novinky Jiří Cívka z Generali.

Češi se u pojistek dopouštějí mnoha chyb

Jiří Cívka ve své odpovědi narazil na základní chybu - Češi neaktualizují své pojistky. Jakmile si zařídí domácnost, pojistí si svůj majetek a každý rok pak platí stejnou výši pojištění. Ovšem během let svůj majetek obměňují, pořídí si nové zařízení, koupí i cenné věci, případně domácnost zrekonstruují. Její hodnota tak vzroste i několikanásobně. V případě pojistné události se pak nestačí divit, že jim pojišťovna zaplatí jen do výše pojistné částky sjednané před několika lety.

Další chybou je i to, že lidé mají tendenci hodnotu svého majetku podceňovat. "Do pojištění zahrnují pouze "velké" věci - například nábytek, koberce, elektronika, spotřebiče apod., ale zapomínají na "drobnosti" - knihy, CD, sportovní potřeby, květiny, lůžkoviny, příbory, nádobí, oblečení, obuv apod.," doplnil pro Novinky Jiří Cívka.

Klienti si také neuvědomují jednu zásadní věc, že i když jejich majetek "stárne", respektive hodnota některého majetku se používáním snižuje, v případě rozsáhlé pojistné události (například požáru, vytopení apod.) si budou muset vybavení a mnohdy i zmíněné drobnosti pořídit nové za vyšší cenu. Proto je nanejvýš prozíravé nastavit výši pojistné částky na novou hodnotu majetku.

V neposlední řadě se Češi mnohdy při pojištění majetku řídí výší pojistného. "Zaznamenali jsme případy, kdy si lidé záměrně sjednávají pojištění na nižší pojistnou částku ve snaze ušetřit za pojistné. To se jim ale v případě pojistné události může velmi vymstít," upřesnil pro Novinky Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Někteří lidé ve snaze platit co nejnižší pojistné snižují i rozsah chráněných rizik. "Majetkové pojištění by mělo být vybíráno zejména s důrazem na rozsah rizik, které klientům mohou reálně hrozit," řekl Novinkám Jan Zeman z ČP.

Smlouvy aktualizujte každé dva roky

Podle doporučení pojišťoven byste měli pojistky domácnosti aktualizovat alespoň každé dva až tři roky. A také tehdy když do svého domu koupíte nějaké nové vybavení nebo když provedete nějakou rekonstrukci, čímž zvyšujete hodnotu svého majetku.

"Doporučujeme aktualizaci pojistek vždy při změně pojistné částky o více než 10 procent," upřesnil pro Novinky Václav Bálek z Allianz.

Některé pojišťovny svým klientům pravidelně valorizují pojistné částky. Například ČP seznámí klienta s valorizací již při sjednávání majetkového pojištění. Poté automaticky hlídá, aby se ho podpojištění vůbec netýkalo. Vždy ve výroční den počátku pojištění valorizuje pojistnou částku indexem spotřebitelských cen podle Českého statistického úřadu.

Hodnotu domácnosti neodhadujte

Abyste se podpojištění vyhnuli, musíte správně nastavit výši pojistné částky. V žádném případě ji neodhadujte, ale jděte cestou detailních propočtů. Sepište si seznam všech věcí, které chcete do pojištění zahrnout a spočítejte si jejich hodnotu. Při počítání nezapomeňte, že pojištění se sjednává na novou cenu, tedy na částky, které byste potřebovali k pořízení nových věcí.

"Myslete na zdánlivé drobnosti, jako jsou například knihy, CD a DVD, sportovní potřeby a podobně. Před sjednáním pojistky si dobře rozmyslete, která rizika mohou váš dům ohrozit. Nezapomeňte na zloděje, vandaly, živly nebo zvířata," uvedl pro Novinky Jiří Cívka.