Banky již občas v tichosti tyto peníze vrátí důsledným klientům, kteří hrozí finančním arbitrem a předžalobní výzvou. Jenže to jsou jen výjimky a pro banku drobné. Nyní se ale chystají podat na banky hromadnou žalobu kvůli měsíčnímu poplatku za vedení technického účtu už více než dva tisíce Čechů.

Dohromady budou od bank požadovat vrácení šesti desítek miliónů korun.

Uvádějí to server Bankovnipoplatky.com a projekt Jdeto.de., který návody na předžalobní výzvy proti bankám a řízení u finančního arbitra zveřejnil.

„Formulář k hromadnému vymáhání vyplnilo od minulého úterý na 3 300 klientů,“ potvrdil Patrik Nacher z Bankovnipoplatky.com.

Nedobytná poplatková pevnost bank doznala první trhliny poté, co před časem Německý spolkový soud poplatek označil za protiprávní a ničím nepodložený. Nevycházel sice z žádného konkrétního zákona, ale svůj postoj dovodil dle právní logiky.

Německý soud: lidé platí dvakrát

Označil poplatek za protiprávní, protože klient již odvádí poplatky za vedení běžného účtu, a ten technický, hypotéční, či úvěrový nepotřebuje klient, ale banka. A tudíž podle německých soudců technický účet neposkytuje ve skutečnosti člověku žádnou službu, za níž by měl platit.

„Argumenty německého spolkového soudu považuji za velmi přesvědčivé. Není sporu o tom, že zřízení speciálního úvěrového účtu nelze považovat za skutečně poskytnutou službu,“ uvedl k tomu před časem právník poradce předsedkyně Nejvyššího soudu ČR Ondřej Hruda.

Pokud by i u nás soudy rozhodly, stejně jako v Německu, že poplatek je protiprávní, byl by to vůbec první případ svého druhu u nás, kdy by finanční instituce jako celek musely ustoupit hromadné žalobě spotřebitelů.

Jde řádově o stovky miliónů korun, které již klienti na poplatcích zaplatili, a které by jim banky případně musely zpětně vracet. Klienti by se totiž v případě, že by i v Česku soudy považovaly poplatek za odporující právu, domáhali jeho vrácení s argumentací, že léta platili něco, na co neměli banky nárok.

Podle Nachera jde jen u oněch dvou tisíc klientů, kteří již vyplnili formulář k žalobě, o bezmála 60 miliónů korun, jež by banky musely vrátit v případě své prohry.

Hlavně aby to nechtěli všichni

Server Bankovnipoplatky.com dále tvrdí, že banky již individuálně klientům, kteří bance pohrozili předžalobní výzvou a finančním arbitrem, tyto peníze vracejí.

„Projekt Jdeto.de ukázal vzorovou předžalobní výzvu a vzor návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem. Banky couvají z řízení před finančním arbitrem a vracejí klientům dosud uhrazené tisíce. Jenže poplatek stále účtují statisícům klientů. Banky spoléhají na to, že uspokojí jen pár nejaktivnějších a poplatek budou dál zbytku občanů účtovat,“ tvrdí Nacher.

Když všechny banky budou nuceny poplatek zrušit, tak u nových úvěrů si ho logicky vyberou jinde - zahrnou to do celkové ceny úvěru. Některé to tak již zcela otevřeně udělaly.

Boj by se tak sváděl o to, zda ho klientům vracet za léta zpětně. Lze očekávat, že věc by se hnala až k Nejvyššímu soudu a možná i k mezinárodním soudním instancím, a že tlak bank na to, aby nemusely vracet tak ohromný balík peněz by byl bezprecedentní. V případě prohry by totiž doplatily i na to, že tento poplatek si u nás účtují až třikrát vyšší než právě v Německu.