„Kupující ojetých aut jsou za současného stavu informačně znevýhodněni. Nemají totiž možnost oficiálně si ověřit, zda jsou údaje o nabízeném vozu pravdivé. Situaci by přitom bylo možné řešit zpřístupněním neosobních údajů o automobilu z Centrálního registru vozidel,“ řekl Právu jednatel společnosti Iris Ident a jeden z autorů původního registru vozidel Roman Rak.

Stejně tak jako si občané mohou za nízký poplatek vyžádat výpis z katastru nemovitostí nebo z obchodního rejstříku, by podle něj mohlo fungovat i vyžádání informací z Centrálního registru vozidel.

Kupující ojetých aut nemají možnost si oficiálně ověřit, zda jsou údaje o nabízeném vozu pravdivé.Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident

„Kupující ojetého automobilu by se tak mohl pohodlně informovat o průběhu stavu ujetých kilometrů, datu první registrace vozidla u nás či v zahraničí nebo počtu jeho předchozích majitelů. Důležitá je také možnost ověřit si, zda není vozidlo exekučně blokováno nebo po něm nepátrá policie,“ zdůraznil Rak.

Prodávající ojetého auta by tak ztratil informační výhodu a nemohl by své zákazníky snadno oklamat. A trh s ojetými vozidly by se díky tomuto opatření podle Raka „kultivoval a přirozeně reguloval“. Podezřelá vozidla s neznámým původem by totiž na něm už jen obtížně hledala své kupce.

Ministerstvo se diskuzi o návrhu nebrání

Ministerstvo dopravy se myšlence zpřístupnit některé údaje z registru aut veřejnosti nebrání. „Předpokládá to ovšem jednání s policií a obcemi. Hlavně by se muselo určit, jaké údaje mohou být volně šiřitelné a jaké ne," řekl Právu mluvčí rezortu Martin Novák.

Zpráv o nejrůznějších podvodech týkajících se aut je v poslední době stále víc. Naposledy předminulý týden policie zatkla tři úředníky odboru dopravy kolínského magistrátu a s nimi obvinila dalších devět lidí. Skupina podle policistů nejméně ve 44 případech legalizovala ukradená či nezpůsobilá vozidla. Policie rozkrývá další případy, a tak se počet vozů zvýší.

Právo nedávno informovalo i o případu trojice mužů z Českobudějovicka, která si během necelých dvou let přišla paděláním dokladů od dovážených motorových vozidel a jejich následným prodejem prostřednictvím autobazarů na 11 300 000 korun.

Kontrola údajů dovážených aut se má zlepšit

Velká část ojetých aut se k nám dováží z jiných států Evropské unie. Podle expertů je proto nutné zajistit informace také o tom, co se s autem dělo před jeho vstupem na území ČR.

„Pro tyto účely by měl být zajištěn přístup i k neosobním údajům centrálních registrů vozidel jiných zemí. To již v současnosti umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které propojuje centrální registry vozidel všech zemí, které se do něho zapojí. Přistoupení České republiky k tomuto rozhraní je zatím ve fázi příprav,“ poznamenal Rak.

Aby lidé mohli do registru vozidel začít nahlížet, by byly zapotřebí určité úpravy softwaru registru vozidel. Předpokladem je ale i změna zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který je nyní připraven ve Sněmovně k dalšímu projednávání. Předložený návrh ale zatím nepočítá s přístupem veřejnosti k technicko-administrativním údajům vozidla.

Novela mj. stanovuje sankce za přetáčení počtu kilometrů na počítadlech ujeté vzdálenosti. Pokuta může dosáhnout až 50 000 korun pro fyzickou osobu a pět miliónů pro firmu. Podle oslovených autoservisů však bývá často obtížné na tento druh podvodu přijít, a ještě těžší je ho pachatelům dokázat. Kriminalizace přetáčení počítadel tak problém s těmito podvody v podstatě vůbec neřeší.

Stát by získal prostředky na rozvoj technologií

Zpřístupnění údajů z registru vozidel by podle Raka bylo přínosné nejen pro občany, ale i pro státní správu. Trh s ojetými vozidly ročně zahrnuje statisíce operací prodeje ojetých automobilů.

„Vybírané poplatky za výpis z registru by tak pro stát znamenaly příjem v řádu desítek miliónů korun ročně. Získané prostředky by pak mohly být účelně investovány například do rozvoje systémů kontrolujících pravost dokladů či do kvalitnějšího softwaru nebo technologií pro ověřování originality vozidel,“ navrhuje Rak.

Problém tisíců duplicitních čísel VIN

Jak Právo už dříve upozornilo, letošní komplikovaný přechod starého registru aut na nový s sebou přinesl zjištění, že úřední databázi je spousta tzv. VIN kódů, které se vztahují ke dvěma či více vozidlům. Podle zjištění Práva je v registru takových duplicitních čísel až 10 tisíc.

Podle oslovených odborníků se přitom právě změnou jedinečného identifikačního čísla VIN nejčastěji legalizují kradená auta. Podvodníci pak falšují identifikační znaky také při dovozu ojetých aut ze zahraničí, kdy chtějí například snížit stáří vozidla a navýšit tak jeho cenu.