Jak vyplývá ze zjištění Práva, pro tisíce rodin je problém nečekaný výdaj nad pět tisíc korun. Když jim pak praskne vodovodní potrubí v bytě a potřebují okamžitý zásah techniků, znamená to pro ně kromě havárie jako takové i značný finanční stres, z něhož se dostávají následující měsíce.

Dvě třetiny lidí měsíčně neušetří nic

Z internetové ankety Novinek.cz vyplynulo, že vůbec nic měsíčně neušetří přes 68 procent z nich. Do 2500 korun měsíčně zbývá měsíčně jen 13 procentům. Nad 7500 korun měsíčně si může dovolit dát stranou jen devět procent hlasujících.

Řada rodin už ani nejde jen od výplaty k výplatě, ale padají často do mínusu, jenž může snadno skončit exekucí, ukázal další bleskový průzkum Práva. Z více než deseti tisíc lidí přes 26 procent přiznalo, že už má problémy se splácením svých závazků, jako jsou pravidelné měsíční složenky, půjčky a hypotéky.

A pak samozřejmě stačí málo, jako třeba domácí havárka, a lidi s takto našponovaným rozpočtem se dostávají mezi pomyslné finanční kameny.
Výjezdy nonstop technických služeb jdou totiž do tisíců. Třeba v Praze si zabouchnete vstupní dveře, do hodiny je to sice vyřešeno nonstop zámečnickou službou, ale zaplatíte za to 3500 korun; u havárií vody, kdy se třeba musí sekat do zdi nebo selže hlavní uzávěr, a oprava včetně zastavení vody se řeší urgentně, je to klidně i přes deset tisíc. Stejně tak u nečekaných, větších problémů s karmou nebo plynovým kotlem.

Dalším takovým krizovým případem je vymlácené okno. Když do něho hodí kamenem sousedův syn, a má-li soused pojištěnou svojí domácnost, je to z větší části hrazené odpovědnostní pojistkou v rámci jeho pojištění domácnosti. Pokud okno rozbije někdo neznámý, jedná se o vandalismus, a ten většina pojišťoven odmítá krýt.

U pojistky domácnosti i částečné krytí výjezdů

Není proto divu, že v riziku domácích havárií už některé pojišťovny vidí příležitost a nabízejí k tomu pojištění. „Jen u našich klientů registrujeme to, že námi vybrané havarijní čety vyjížděly k urgentním případům zhruba 300krát ročně. Loni to už bylo šestinásobně více,“ tvrdí Jiří Brůžek z Allianz − Mondial Assistance.

Podmínkou je, že máte sjednané pojištění domácnosti, a pak si můžete určit, že vám pojišťovna uhradí buď dva technické zásahy ročně, přičemž každý maximálně do dvou tisíc korun; nebo u dražší varianty pojistky domácnosti je limit do čtyř tisíc korun na jeden zásah.

„Výhodou je to, že technické služby vybíráme my, a tak se nestane, že natrefíte na amatéry a diletanty. Kromě toho u dražších pojistek domácnosti lze takovou asistenci využít také u oprav domácích elektrospotřebičů,“ dodal Václav Bálek z Allianz. To podle něho oceňují například domácnosti, kde není trvale přítomen muž, který by se o opravu postaral.