Důvodem toho, že většina z nás doplácí na piráty silnic, je to, že pojišťovny se perou o každého nového zákazníka, a tak mnohé z nich důsledně nevyžadují od řidiče bezškodní průběh v minulosti a rovnou i bezohledným „bouračům“ přiznávají bonusy, na což ostatní lidé doplácejí. Pojišťovny logicky chtějí zůstat v celkové bilanci vybraného pojistného a toho, kolik úhrnem za škody vyplatí, na svém.

„Bonusy se přiznávají i těm, kteří častěji bourají, přidělují se bez ohledu na realitu. Téměř žádný řidič v ČR neplatí malus (přirážka za častější nehody). Jestliže pak změní pojišťovnu, zase dostane bonus. Zde je prostor, kde by se mohlo pracovat s lepší cenou pro motoristy, kteří nemají nehody,“ zdůraznil předseda představenstva Allianz Jakub Strnad.

Klička přes čestné prohlášení

V praxi je to tak, že chronický řidič „bourač“, aby nepřišel o bonusy a pojišťovna mu nenapařila zvýšené pojistné, tzv. malus, přejde k jiné pojišťovně. A ta od něho mnohdy chce jen čestné prohlášení, že neměl v minulosti nehody, a už si toto tvrzení neověřuje v centrální evidenci škodních událostí, do níž má přitom každý pojišťovák přístup.

„Přitom právě zhruba pět procent řidičů jsou ti, kteří mívají nehody i čtyřikrát pětkrát do roka, a to obvykle s velmi drahými vozy, kde jdou i zdánlivě drobné škody do statisíců. Museli by platit desetkrát až dvacetkrát dražší pojištění, aby se jejich riziko krylo, ale místo toho je ostatní řidiči subvencují,“ řekl Právu Strnad.

Podle něho systém malusů, tedy přirážek pro častěji nehodové řidiče, v Česku nefunguje, i když každá nehoda se zapisuje do registru škodních událostí, jenž tvoří záznamy všech pojišťoven, které mají do něho přístup.

Lhal jste, zaplatíte více

Allianz již několik měsíců v tichosti posílá novým klientů, kteří v čestném prohlášení o své nehodovosti lhali, stručné dopisy, kde je informuje o tom, že jim nemůže dát cenu, s níž počítali. „V případě některých řidičů je lepší, když si je pojistí konkurence,“ dodal Strnad.

Nyní Allianz na tiskové konferenci oznámila, že už v žádném případě nebude akceptovat čestné prohlášení řidičů.

„Budeme striktně nahlížet do databáze škodních událostí a nekompromisně vyžadovat bezškodní průběh pro získání bonusu. Nicméně jednu ránu bez ohledu na výši škody klientovi odpustíme, i když ji způsobil. Ale jen jednu,“ sdělil Strnad.

Zlevní ČP slušným řidičům?

„Je třeba zavést na trhu disciplínu, neboť tato praxe u některých pojišťoven pokřivuje jeho logiku,“ dodal Pavel Řehák, výkonný ředitel České pojišťovny, která podle něho vždy u nového klienta ověřuje, kolik nehod prodělal.

Na otázku, zda bude ČP zdražovat povinné ručení, reagoval, že do konce roku zůstávají ceny stejné. „Cenové úpravy od ledna příštího roku zatím nechceme komentovat, ale budou příznivé pro řidiče, kteří jezdí bez nehod,“ dodal Řehák.

Nejrizikovější řidiči
Nejrizikovější řidič je podle statistik pojišťoven řidič do 30 let v černém voze Audi. Některé proto účtují mladým motoristům ve vozech nad 100 kW až třikrát dražší pojistky. Mladí to zase obcházejí tak, že auto registrují třeba na dědečka.
Na cenu pojistky má kromě kubatury (či někde i výkonu) také velký vliv to, zda bydlíte ve městě nebo na vesnici. Motoristé z města vždy platí výrazně více.
Co se týče místa bydliště, řidiči z Prahy jsou letos opět nejrizikovějšími, motoristé z Ústí nad Labem jim „dýchají“ na záda. Naopak nejméně nehod způsobují řidiči z okresů Domažlice a Havlíčkův Brod. Vyplývá to z Indexu ČSOB pojišťovny za leden až srpen 2010.