Hlavní obsah

Nejrizikovější řidič je mladý muž do 30 let v audi, tvrdí statistiky

Právo, Monika Ginterová, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší hrozbou na českých silnicích jsou mladí řidiči do zhruba 25 let, obzvláště pokud řídí silná auta. Vyplývá to ze statistik pojišťoven. „Ze statistik nehodovosti vyplývá, že nejrizikovější na silnici je mladý muž do 30 let v audi,“ potvrdil Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny.

Foto: archív, Novinky

Článek

Mladí motoristé proto mají u některých pojišťoven podle zjištění Práva citelně dražší povinné ručení i havarijní pojištění.

Řidiči do 24 let si proto třeba u Wüstenrot připlatí na povinném ručení 2420 korun proti staršímu motoristovi. Pokud mladí řídí třeba Renault Clio 1,2; 43 kW s rokem výroby 2006, roční pojistné je vyjde na 9680 korun. Již o rok starší řidič však za pojištění stejného auta zaplatí 7260 korun. Navíc může podle Kateřiny Bílé z Wüstenrot počítat s bonusy za jízdu bez nehod.

Kooperativa pojišťovna sice při povinném ručení ujišťuje, že mladí řidiči mají stejné podmínky jako ti starší, ovšem některé produkty zpřístupní jen starším nad 24 let. Věk a výkon motoru u ní hraje roli v případě havarijního pojištění. Starší řidiči u havarijního mohou podle mluvčího Kooperativy Milana Káni získat až 7% slevu z pojistného.

Až třikrát tolik

U Allianz pojišťovny zase uplatňují plošnou přirážku ve výši 25 % na pojistném klientům mladším 21 let, a to bez rozdílu druhu a typu vozidla. Naopak řidiči ve věku 40 let a více získají od této pojišťovny slevu na pojistném, neboť dle statistik působí tito klienti méně škod. AXA pojišťovna stanovuje ceny pojistek nejen podle věku, ale i podle výkonu auta: pro řidiče do 24 let s vozidlem s výkonem nad 110 kW je u ní pojistka až třikrát dražší. Sazby pojištění podle výkonu ještě stanovuje Wüstenrot, většina ostatních pojišťoven tak obvykle činí podle objemu motoru.

Rizikový ještě ve třiceti

ČSOB Pojišťovna jde od letošního roku naopak opačnou cestou. Hranice mladý řidič je u ní stanovena na 29 let. Na výkon vozidla se zde nepřihlíží. Podle Tomáše Hejdy z ČSOB Pojišťovny zde mladé řidiče neznevýhodňují. Pro starší řidiče nad 29 let však nabízejí slevu dobrého řidiče, což znamená, že starší řidiči, kteří v minulosti nebourali a mají alespoň 12 měsíců bezeškodný průběh, obdrží v 1. roce pojištění 30% slevu, která každý rok klesá o 5 %.

UNIQA pojišťovna za mladé řidiče považuje osoby do dovršení 29 roku. Pojistné je pro ně dražší. „Ovšem má-li řidič za sebou provoz vozidla tři roky bez nehod, UNIQA jeho sazbu zvýhodní, protože ho považuje za zkušeného řidiče,“ konstatuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny. Výkon vozidla zde nemá vliv na cenu jen u mladých řidičů, ale průřezově u všechny motoristy.

Přirážka za mládí až po nehodě

U Generali Pojišťovny přihlíží k věku řidiče až v okamžiku vzniku pojistné události. Při sjednání pojištění zde mají všichni stejné podmínky. „Je-li řidič mladší 30 let, přistupujeme v případě pojistné události k doúčtování jednorázové přirážky k pojistnému. Od následujícího pojistného období je pak přirážka trvalá,“ konstatuje Jiří Cívka z Generali.

Česká pojišťovna poskytne slevu na povinné ručení až šoférům nad 30 let. Podle jejího mluvčího Václava Bálka však nelze jednoznačně říci, že do té doby by vždy platili mladší řidiči vyšší pojistné, protože jeho cenu u ČP ovlivňuje také bonus, místo bydliště a objem motoru, nikoliv však jeho výkon.

Napíšeme to na dědečka

V praxi však bývá vozidlo psáno na jiného držitele, než kdo ho ve skutečnosti provozuje. Například se půjčuje vozidlo v rámci dětí a rodičů, někdy i prarodičů. Někdy se tak snaží mladí využít příznivějších sazeb pro starší ročníky a vozidlo rovnou vědomě napíší třeba na dědečka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám