Hlavní obsah

Při placení kartou je možné získat zajímavé slevy či odměny

Právo, Vladimír Čechlovský, Monika Ginterová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Některé banky odměňují své klienty za platby kartou. Z devíti nejvýznamnějších bank ovšem takto klienty motivují jen tři. Propracovaný systém, tzv. Bonus program, má Česká spořitelna. Klient za každých celých dvacet korun nákupu dostává 1 bod a podle stavu svého bodového účtu může vybírat z katalogu odměn.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

V některých případech nemusí mít jenom body, ale může zvolit variantu ceny s doplatkem v korunách. Podmínkou je, že se do Bonus programu zaregistruje. V současné době je zaregistrováno 700 tisíc klientů.

Nabídka odměn je zajímavá. Jde většinou o věcné odměny, například předměty vybavení domácnosti, sportovní pomůcky, kosmetiku, knihy.

Poukázky na slevy

Odměna však může mít podobu poukázky na slevu nějaké služby (např. slevy na pobyt v lázních, dvě vstupenky do divadla či kina za cenu jedné), dále lze za body koupit kredit na volání z mobilu, měsíční či roční dálniční známku apod. Získané body lze věnovat i na charitu.

Ceny odměn nejsou nízké, ale i přesto řadu klientů motivují využívat tento program a platit kartou, kde se dá.

Například dobití kupónu T-Mobile v ceně 400 korun stojí 5700 bodů. Aby klient na to „měl“, musí kartou zaplatit nákupy za asi 114 000 korun (5700 bodů x 20). Pokud utratí kartou u obchodníka v průměru například 10 000 korun měsíčně, za což získá asi 500 bodů, musí na dobití kupónu sbírat body asi 11 a půl měsíce.

K nejžádanějším odměnám v ČS patří dobití kreditu mobilu (cena podle hodnoty nabití) a poukázka na roční dálniční známku (20 025 bodů). Jde o odměny, které může využít opravdu mnoho klientů.

Nákupy za body

Obdobný program zavedla Poštovní spořitelna. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že klient PS na získání jednoho bodu musí utratit kartou 50 korun. To samo o sobě ještě neznamená, že to jsou horší podmínky, než mají klienti ČS. Záleží totiž i na tom, jak jsou nastaveny ceny v bodech. Jejich výhodnost je třeba posoudit vždy případ od případu.

Například na roční předplatné časopisu, které stojí ročně 539 korun, musí klient Poštovní spořitelny získat 3104 bodů. Pro jejich získání tedy musí kartou zaplatit nákupy v ceně zhruba 155 200 korun.

Mezi nejatraktivnější odměny patří možnost si „koupit“ poplatkové prázdniny na osobním účtu na šest měsíců (4000 bodů), nebo na rok (7600 bodů).

KB a ČSOB obdobné systémy nenabízejí.

Peníze na účet

GE Money Bank zvolila odlišný přístup. Letos v květnu odstartovala věrnostní program bene+. Spočívá v tom, že se majitelům debetních karet vrací na účet část peněz, které kartou zaplatili za nákup u partnerů programu. A to ve výši 1 až pět procent dle nabídky jednotlivého partnera.

To se na první pohled jeví jako velmi účinný způsob motivace klientů pro placení kartou v obchodech. Důvod je prostý: přírůstek peněz na účtu přivítá každý a výhodou je, že je lze hned utratit.

Z hlediska klientů je to i nejjednodušší způsob, protože žádné zboží se nemusí například objednávat a vyzvedávat na poště, odpadají i starosti s případnou reklamací apod.

Zatím málo obchodníků

Problémem je to, že banka má zatím jenom deset partnerů programů a i v rámci některých z nich se nedělají velké nákupy.

Jestliže si například majitel karty koupí dvě vstupenky v CineStar a získá zpět 1,5 procenta z jejich ceny, pak je to něco okolo čtyř korun. Jde tedy v GE Money Bank opravdu o pionýrský začátek a význam programu se bude odvíjet od toho, kolik partnerů se do programu zapojí.

I když je tento přístup uvedených bank vstřícný ke klientům, je na druhé straně třeba vidět, že nejde o žádnou dobročinnost. Banky získávají spousty peněz od obchodníků na poplatcích za to, že lidé u nich platí kartou. Když motivují klienty k platbám, inkasují na poplatcích ještě víc.

Některé banky, které dosud takové programy nezavedly, o tom vážně uvažují, například UniCredit Bank a Citibank.  Například Raiffeisenbank odměňuje své klienty jen za platby kreditními kartami.

Existují však i jiné věrnostní systémy. Častým případem motivace, kterou používá mnoho bank je, že při platbě určitými druhy karet získají jejich majitelé kupované zboží se slevou.

Část útraty vrátí, větší výhody až v marketingovém klubu

Například Citi Shopping kreditní karta generuje slevy, stanovené procentně z částek transakcí uhrazených kartou ve vybrané síti obchodníků. Standardní sleva je 2 %, extra sleva 8 % po dobu prvních tří měsíců od vydání karty. Maximálmí výše slevy ve zúčtovacím období je tisíc korun měsíčně. Další slevy mohou být až 25 % na zboží a služby, ale jen v rámci Citi Clubu.

Další obdobné platební karty s možností slevy se vydávají speciálně pro nákup pohonných hmot či služeb mobilních operátorů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám