Hlavní obsah
Výrobní linka firem Shanghai Volkswagen a Škoda Auto. Foto: Škoda Auto

Zlatá žíla vysychá: Propad prodejů na čínském trhu dělá vrásky automobilkám

Čínský automobilový trh se zmenšuje. Pro řadu západních automobilek, pro něž jde o největší a nejdůležitější odbytiště, je to velký problém. S potížemi se potýkají zejména automobilky PSA a Ford, uvedl server listu Financial Times. Nepříjemný je pokles v Číně i pro světovou jedničku Volkswagen.

Výrobní linka firem Shanghai Volkswagen a Škoda Auto. Foto: Škoda Auto
Zlatá žíla vysychá: Propad prodejů na čínském trhu dělá vrásky automobilkám

Největší světový trh s osobními automobily už v loňském roce zaznamenal pokles o čtyři procenta. Letošní prodeje v prvním pololetí potom zaznamenaly meziroční propad o 14 procent. Pokles se připisuje zpomalování ekonomického růstu, novým emisním pravidlům a snižování dotací na nákup automobilů.

Některé automobilky by dokonce v důsledku současných potíží mohly být nuceny z největšího trhu odejít. Týká se to zejména francouzské PSA, která je výrobcem vozů značek Peugeot, Citroën nebo Opel, a také amerického koncernu Ford.

Jedna z továren PSA v Číně v prvním pololetí vyrobila 102 aut, což znamená, že využila méně než jedno procento svých výrobních kapacit. Produkce druhé továrny této automobilky dosahovala 22 procent potenciální výrobní kapacity. Prodeje PSA v Číně meziročně spadly o 62 procent.

Suzuki už odešla, následovat může Ford

Produkce čínských závodů Fordu podle analýzy Financial Times v prvním pololetí roku dosahovala pouze 11 procent potenciálních výrobních kapacit. Čínské prodeje americké automobilky v první polovině letošního roku meziročně klesly o 27 procent.

V loňském roce už čínský trh opustila japonská Suzuki. Narůstají obavy, že by ji mohl následovat právě Ford. Američané však chtějí negativní trend zvrátit uvedením nových modelů na trh.

Dobře na tom není ani koncern Fiat Chrysler, jehož čínské výrobní kapacity jsou podle analýzy Financial Times momentálně využity pouze z 20 procent.

Škoda v zisku i přes čínský pokles

O něco lépe se s poklesem prodejů v Číně vypořádává světová jednička Volkswagen. Ten v Číně spolupracuje s americkým koncernem General Motors. Německému koncernu čínské prodeje v prvním čtvrtletí klesly o šest procent, americkému o 10 procent. V jejich společných závodech nicméně výroba využívá přes 80 procent kapacit.

Česká automobilka Škoda Auto, jež je součástí koncernu Volkswagen, v Číně zaznamenala za první pololetí pokles o 23,9 procenta na 125 900 prodaných aut. V červnu však byl meziroční pokles mírnější. Škoda v Číně dodala 23 900 vozů, což je meziročně o 13 procent méně. Celosvětově však i tak Škoda zvýšila jak zisk na 824 milionů eur (21 miliard korun), tak tržby na 10,2 miliardy eur (260 miliard korun).

Od července 2018 v čínském automobilovém sektoru zaniklo zhruba 220 tisíc míst, což představuje přibližně pět procent.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků