Hlavní obsah

Zkušební vlak na jihu Moravy svezl lidi dvoustovkou

Železniční přejezd u Šakvic na Břeclavsku obsadili v pondělí dopoledne policisté. Dohlédli na bezpečnost zkušební jízdy, při které vlak jel po trati dvoustovkou. Jízda je součástí zkoušek v rámci přípravy vybraných tratí pro zvýšení rychlosti.

Zkušební vlak na jihu Moravy svezl lidi dvoustovkou

V úseku mezi Vranovicemi a Podivínem, kde je i zmíněný přejezd, Správa železnice v současnosti testuje možné dopady plánovaného zvýšení rychlosti.

Není to poprvé, co si správce sítě vybral tento úsek, v dubnu roku 2002 tam vlak při testování nového trakčního vedení jel rychlostí 216 kilometrů za hodinu, v listopadu 2004 pak rychloměr pendolina při testu na stejném úseku ukázal dokonce číslici 237. Tentokrát akce souvisela s chystanou výstavbou vysokorychlostních tratí (VRT). Na nových VRT by vlaky měly jezdit nejméně 250 km/h, u modernizovaných alespoň právě dvoustovkou.

Příprava vlaku před zkušební jízdou v Břeclavi.

Foto: Milan Vojtek , Právo

„Úsek Vranovice – Břeclav je součástí připravované sítě vysokorychlostních tratí. V budoucnu by v Šakvicích měla končit vysokorychlostní trať z Brna, která bude odbočnou větví páteřní VRT Praha – Brno – Ostrava. Dále do Břeclavi budou vlaky pokračovat po zmodernizované současné konvenční trati, kde se po nezbytných úpravách zvýší traťová rychlost na 200 km/h,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Problém s přejezdy

„Slíbili jsme, že budeme postupně zvyšovat rychlost na české železnici. Přecházíme ke konkrétním činům. Stávající infrastruktura neumožňuje zvýšit rychlost vlaků bez nutných úprav, jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů. Díky probíhajícím testům získáme podklady pro připravované projekty,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Pro úsek z Vranovic až do Břeclavi chce správce infrastruktury letos začít s přípravou projektu. Trať chce mít přestavěnou do konce roku 2025. Musí přitom přestavět stanice a zejména nástupiště v Podivíně a Zaječí. V Podivíně musí zmizet úrovňový přechod a zmíněný přejezd u Šakvic.

Stávající legislativa vylučuje, že by na tratích s rychlostí nad 160 kilometrů v hodině byl úrovňový přejezd, kde by se mohl vlak srazit s autem, vše musí být řešeno mosty. Součástí prací bude i obnova drážního tělesa a kolejí včetně případné opravy mostů, jejichž stav a odolnost při vyšší rychlosti prověřují současné zkušební jízdy.

Dvoustovkou projíždí zkušební vlak nedaleko Šakvic na Břeclavsku.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Strojvedoucí, kteří měli možnost zkusit jízdu vyšší rychlostí, než je dnešní maximum 160 kilometrů v hodině, říkají, že rozdíl z jejich pohledu už není markantní. Ovšem při střetu na přejezdu by byly následky výrazně horší. „Osobně bych zrušil přejezdy i tam, kde jezdíme stošedesátkou. Kdo viděl video z nehody pendolina a kamionu ve Studénce, to jistě pochopí,“ řekl jeden z nich.

V rámci testů se hodnotí provoz moderního evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS při rychlosti 200 km/h. Už první zkušební jízdy potvrdily správnou funkci. Poprvé u nás jízdu vlaku monitoruje i takzvaná akustická kamera, umožňující zmapovat místa a intenzitu hluku a podle toho určit opatření, aby se neporušovaly hlukové limity.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků