Hlavní obsah

Zavedení elektronického mýtného zvýší i cenu přepravy zboží

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Elektronického mýtné na celkem třech tisících kilometrech dálnic a silnic první třídy, s nímž vláda počítá od roku 2006, notně zvedne ceny za přepravu. Dopravci totiž budou místo jedné koruny na ujetý kilometr platit korun pět.

Foto: Centrála cestovního ruchu Východní Moravy
Článek

Upozornilo na to sdružení Česmad Bohemia, které zastupuje téměř dva tisíce podnikatelů v mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě.

"Státní odborný dozor by tedy konečně měl začít plnit svou funkci tak, aby narovnání trhu silniční dopravy umožnilo přenést tyto zvýšené náklady dopravců do přepravních cen," řekl včera Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. 

Vláda podpořila nejtvrdší variantu zpoplatnění

O tom, že ČR z dnešního systému dálničních známek přejde na výkonové zpoplatnění vybraných komunikací, rozhodla vláda na návrh Šimonovského v minulém týdnu.

Na výběr měla tři varianty, a nakonec přijala tu nejtvrdší - zpoplatnit tři tisíce kilometrů a mýtné vybírat od všech vozidel o hmotnosti přes 3,5 tuny. Přitom původně se předpokládalo, že alespoň v prvních letech po odstartování nového systému budou mýtné platit pouze vozidla nad dvanáct tun. 

 "Vláda se přiklonila k tomu, že musí jít o celou síť, kterou v naší republice používá kamiónová doprava, tedy 3000 kilometrů. Alespoň částečně se tak z mýtného zaplatí velké škody, jež kamióny způsobují na vozovkách. Ničí je velmi vydatně," řekl Šimonovský

Fond infrastruktury je podfinancovaný

Šimonovský předpokládá, že mýtné ročně vynese nejméně čtyři miliardy korun, které půjdou na konto Státního fondu dopravní infrastruktury a využívány budou na opravy a údržbu komunikací. Přitom z prodeje dálničních známek získává nyní fond ročně kolem dvou miliard korun. 

"I kdyby se ale z mýtného vybíralo deset miliard, katastrofální podfinancování výstavby a údržby silniční infrastruktury v ČR to v žádném případě nevyřeší.

Ke zlepšení neudržitelného stavu by bylo třeba změnit financování Fondu dopravy, jenž nyní hospodaří s pouhými dvaceti procenty výnosů ze spotřební daně z pohonných hmot," je přesvědčen Felix. Podle něj stát na této dani ročně vybere kolem sedmdesáti miliard, ale jen pětina jde na konto SFDI. 

Také podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se stav komunikací stále zhoršuje. "Vyplývá to z dlouhodobého nedostatku peněz na opravy," zdůraznil generální ředitel ŘSD Petr Laušman.

Reklama

Související témata:

Související články

Nákladní auta budou platit mýtné

Za každý ujetý kilometr zaplatí nákladní auta na mýtném tři až pět korun. Nebude to platit jen na dálnicích ale i na silnicích první třídy. Vláda...

Výběr článků

Načítám