Hlavní obsah
Demonstrace taxikářů na magistrále u Hlavního nádraží Foto: Petr Horník, Právo

Za jízdu po Praze taxikář účtoval 7,5 tisíce

Kontroly pražského magistrátu se stále setkávají s předraženými taxislužbami a okrádáním turistů nepoctivci. V krajních případech jde o předražení v řádu tisíců korun, zjistily Novinky. Praha nyní chce po 13 letech povolit taxikářům zvýšit oficiální ceny.

Demonstrace taxikářů na magistrále u Hlavního nádraží Foto: Petr Horník, Právo
Za jízdu po Praze taxikář účtoval 7,5 tisíce

„Jako příklad rekordního předražení mohu uvést událost ze středy, kdy jsme obdrželi stížnost zahraničního turisty, který zaplatil za jízdu z letiště na Pankrác 7 523 korun,” řekl Novinkám mluvčí magistrátu Vít Hofman. Běžné ceny se přitom pohybují v řádu stovek korun.

Nutno ovšem říct, že drtivá většina taxikářů se chová férově. Magistrátní úředníci loni provedli 844 kontrol a předražení zjistili „jen“ v 30 případech, přičemž průměrná částka předražení byla ve výši 398 korun.

Své zkušenosti s klienty mají ovšem i taxikáři. „Dnes už se kolikrát zákazníka ptám, kudy chce, abych jel. Hlavně s turisty a mimopražskými jsem se opakovaně přel, když vytáhli mobil a divili se, že nejedu tam, kam je navigovala aplikace. Někteří se dožadovali, abych jel jejich cestou, i když to v Praze znám a oni ne. Za původní cenu, ovšem,“ vylíčil nedávno Právu jeden ze řidičů.

Pokuty až sto tisíc

V souvislosti s předraženou jízdou v taxi bylo loni v Praze rámci správních řízení vydáno 39 rozhodnutí (některá správní řízení dobíhala z předchozího roku). V nich byly uloženy pokuty v celkové výši přes 2,4 milionu korun. Průměrná výše pokuty tak vychází na téměř 62 tisíc Kč.

Dodržování městem stanovených maximálních cen se podle Hofmana nejčastěji kontroluje s využitím figurantů představujících turisty.

Pokud taxikář vydá doklad z taxametru, je kontrola jednoduchá, neboť na tom dokladu jsou uvedeny ceny, na základě kterých je vypočtena konečná cena v závislosti na počet ujetých kilometrů a času čekání.

„Pokud řidič vozidla taxi nevydá doklad z tiskárny taxametru, je jím požadovaná cena kontrolována pomocí aplikací, kdy na základě přesné trasy udané figuranty je tato zadána do počítače a následně tak změřena vzdálenost. Z ní je pak vypočítána maximální možná cena za danou přepravu. Obdobným způsobem se postupuje v případech ojedinělých stížností cestujících,” uzavřel mluvčí.

Město chce upravit ceny

„Netuším o jaký vůz šlo, jestli šlo o hotelové taxi, luxusní Rolls-Royce nebo Maybach, která v Praze také jezdí, takže to nemůžu ani nechci komentovat,” uvedla k rekordnímu předražení Karolína Venclová, mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě. „Když si představím, kolik se dělá kontrol v hospodě a kolik se tam toho najde, tak mi to přijde scestné,” dodala v narážce na uvedené počty odhalených předražení. „Tohle je naprostá válka magistrátu s tradičními a zdá se už i netradičními taxikáři,” dodala.

Podle Venclové z AKT není v současné době plné technologií regulace cen třeba, protože je reguluje sám trh. „Stát by neměl podnikatelům určovat, kolik si smí vydělat,” uzavřela.

Magistrát chce nyní po 13 letech povolit taxikářům zvýšit ceny. Nejvyšší možná cena za kilometr by měla stoupnout o osm korun na 36 korun, nástupní sazba o 20 korun na 60 Kč a minuta čekání by zdražila o korunu na celkových sedm.
Navrhované navýšení magistrát vypočítal na základě ročních nákladů na provoz jednoho vozu taxi a peněz, které si může řidič vydělat.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků