Hlavní obsah

Vysavače s vyšším příkonem čeká zákaz z Bruselu, teď trhají rekordy v prodejích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prodeje vysavačů s vyšším příkonem, jejichž prodej bude od září omezen nařízením EU, v posledních týdnech rostou. Někteří obchodníci registrují nárůst poptávky až o pětinu. Modely s příkonem vyšším než 900 wattů se na prodejích podlahových vysavačů v prvním pololetí podílely z 48 procent, vyplývá z údajů GfK.

Foto: Profimedia.cz

Neúsporné vysavače s vysokým příkonem mají od září kvůli nařízení EU zmizet z trhu.

Článek

Neúsporné vysavače s vysokým příkonem mají od 1. září postupně zmizet z trhu. Od tohoto data bude možné uvádět na trh jen přístroje o maximálním příkonu 900 wattů. Obchodníci budou moci jen doprodat zásoby.

Nově budou také regulovány prachové emise a maximální hladina hluku přístroje.  Již od září 2014 mohou být uváděny na trh jen domácí vysavače s maximálním příkonem 1600 W.

„Zdá se, že i nařízení EU ovlivňuje prodeje. Jen v červenci, kdy se o změnách začalo více hovořit i v médiích, narostl prodej vysavačů o téměř 15 procent," uvedla mluvčí Euronics Lenka Mastešová. V e-shopu Kasa.cz jsou dva nejprodávanější modely právě s příkonem nad 900 Wattů.

Normy řeší i hluk

Cílem směrnice je mj. omezit prodej neúsporných přístrojů. „O účinnosti vysavačů nerozhoduje příkon (tedy spotřeba energie), ale jejich sací výkon. Spotřebitelé by proto měli hledat přístroje se sacím výkonem nad 350 wattů, které zajišťují kvalitní vysávání," dodala Andrea Čiperová z portálu Elektřina.cz.

Běžným domácnostem toto nařízení ale podle ní žádnou výraznou úsporu spotřeby elektřiny či snížení nákladů na energie v dohledné době nepřinese.

Podle nařízení Evropské komise nesmí být nově emise prachu z vysavače vyšší než jedno procento. Luxy budou muset být tišší, maximální hladina hluku bude 80 dB. Hadice vysavače, pokud je jí vybaven, musí být trvanlivá tak, aby byla stále použitelná po 40 tisících zatížení. Životnost motoru musí být delší než 500 hodin chodu.

Prodej vysavačů se v prvním pololetí podle údajů GfK v ČR zvýšil v kusech meziročně o sedm procent a v hodnotě o 12 procent. Z 65 procent šlo o klasické podlahové vysavače, z necelých 14 procent o vysavače na tyči, z devíti procent ruční vysavače akumulátorové a bateriové. Šest procent tvořily víceúčelové vysavače a necelých šest procent robotické vysavače.

Reklama

Výběr článků

Načítám