Hlavní obsah
Logo mobilní aplikace Uber Foto: Toby Melville, Reuters

Vláda a Uber podepsaly memorandum. Řidiči mají plnit podmínky pro běžné taxikáře

Zástupci vlády a společnosti Uber v pondělí podepsali společné memorandum. V něm se společnost zavazuje mimo jiné ke zřízení živnostenského oprávnění, její řidiči musí splnit podmínky pro běžné taxikáře. Uvedla to končící pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Memorandum mělo být původně podepsáno do konce března.

Logo mobilní aplikace Uber Foto: Toby Melville, Reuters
Vláda a Uber podepsaly memorandum. Řidiči mají plnit podmínky pro běžné taxikáře

Provozovatelé taxi kritizovali platformy Uber a Taxify za to, že nedodržují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence a taxametrů. Taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě několikrát blokovali dopravu.

„Uber se mimo jiné zavázal, že si neprodleně zřídí živnostenské oprávnění a zajistí, aby jeho řidiči splňovali veškeré podmínky, které po nich vyžaduje zákon,” uvedla Krnáčová. Dokument byl podepsán za účasti představitelů Prahy.

Firma se již dříve s vládou domluvila, že uzavře protokol o vykazování tržeb s Finanční správou.

Česko řeší novou legislativu pro taxi a Uber

Babiš společně s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) na konci února adresovali dopis šéfovi Uberu Daru Khosrowshahimu. V něm vyzvali k dodržování české legislativy. [celá zpráva]

„Naším cílem je i nadále spolupracovat s vládou České republiky a dalšími zúčastněnými stranami, abychom našli to nejlepší řešení pro tisíce cestujících, řidičů i pro město,“ reagoval tehdy šéf středoevropských aktivit Uberu Alexei Stakh.

Politici v Česku v posledních měsících řeší, jakým způsobem legislativně upravit využívání přepravních aplikací typu Uber nebo Taxify. Všeobecně panuje shoda na tom, že legislativa by se měla modernizovat.

Co by nemělo chybět v nové legislativě
Aleš Rod (Centrum ekonomických a tržních analýz): „Ideální legislativa je z mého pohledu ‚dvoustupňová‘, podle estonského modelu. Vedle standardních taxi, kterým by měla ponechat stávající privilegia jako rychlé pruhy nebo možnost nabírat zákazníky na znamení a navíc významně ulevit v procesu získání potřebných oprávnění – mám na mysli hlavně místopis, obsluhu taxametru, ale i daňové aspekty –, bych uvítal existenci druhé úrovně na bázi platforem jako Uber nebo Taxify, do které by byl vstup podmíněn živností volnou a stanovením minimálních požadavků na to, jak budou platformy fungovat.“
Ondřej Krátký (Liftago): „Rozhodně by neměla chybět odpovědnost platforem či zprostředkovatelů. To srovná podmínky na trhu a umožní efektivní a odpovědnou modernizaci. Modernizace v oblasti cenotvorby, taxametrů a požadavků na dopravce už bude jen prostředkem, jak snížit dopravcům náklady a zajistit větší dostupnost a kvalitu služeb zákazníkům. Nicméně je potřeba říci, že už dnes zákon aplikacím nebrání.”
Robert Faltýnek (Modrý anděl): „Nová legislativa by měla primárně zajistit jasnou odpovědnost daného úřadu za to, jak fungují přepravní služby, a také by mu měla poskytnout nástroj pro vymáhání zákona. Nerovné podmínky na trhu a špatné renomé taxislužby tu nejsou kvůli nastavení pravidel, ale kvůli tomu, že se tato pravidla nedodržují, a to dlouhodobě, protože úřady zákon nevymáhají a umožňují, aby řidiči, kteří nejezdí pro žádný dispečink a zodpovídají se pouze státu, dělali taxi ostudu. Vozit lidi stovky hodin měsíčně po Praze by však neměl každý, to by bylo nebezpečné. Vyžadovat zkoušku z místopisu je potřeba.”
Roman Sysel (Taxify): „Jako ideální bychom popsali tuto legislativní regulaci:
•    cenu je možné určit také přes aplikaci;
•    není potřeba označení jako vozidlo taxi (svítilna);
•    auto nemusí být označeno ani jinak, např. nálepkou;
•    odvoz privátním řidičem si lze objednat pouze přes aplikaci, nejde ho zastavit na ulici;
•    ani taxikáři by neměli mít možnost využívat vyhrazených silničních pruhů;
•    zkouška z místopisu není potřebná. Aplikace, které dokážou využívat aktuální data z provozu, najdou rychlejší trasu než řidič, který zná dané místo.”

Ministerstvo dopravy v minulosti naznačilo, že by nemuselo trvat na povinnosti používat taxametr. Na druhé straně taxikáři v Praze opakovaně demonstrovali za přísnější postup úřadů vůči Uberu a Taxify.

S protesty taxikářů po Soudní dvůr Evropské unie však již loni v prosinci rozhodl, že Uber poskytuje přepravní služby, a členské státy ho tedy mohou regulovat jako tradiční taxislužbu, kterou si země regulují samy. Uber argumentuje, že je technologická společnost. Pro ty v EU platí volný pohyb služeb.

Uberu a digitální ekonomiky se v minulosti opakovaně zastala Evropská komise (EK). V dubnu 2014 místopředsedkyně Neelie Kroesová kritizovala rozhodnutí bruselského soudu zakázat službu UberX. Ve svém stanovisku pak komise vyzvala členské státy, aby zvážily zmírnění restrikcí včetně požadavků na licencování.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků