Hlavní obsah

Ve Švýcarsku plně zprovoznili nejdelší železniční tunel světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Erstfeld (Švýcarsko)

Gotthardský tunel se švýcarských Alpách, nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, se v neděli dočkal otevření pro plný dopravní provoz. Měří 57,1 kilometru a v některých místech se vine až 2,3 kilometru pod povrchem. Výrazně usnadňuje vlakové spojení mezi jihem a severem Evropy.

Foto: Samuel Golay, ČTK/AP

Jižní portál 57 kilometrů dlouhého Gotthardského tunelu

Článek

Slavnostní inaugurace stavby, které se podle francouzské zkratky přezdívá GBT, se konala už 1. června.

Tunel tehdy otevřel prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann za přítomnosti významných zahraničních hostů. Byli mezi nimi například německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi.

Tunelem by mělo jezdit 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 km/h. Počet nákladních aut má na alpských silnicích klesnout až o polovinu.

Rozhodovali v referendech

Stavba nového dvoutubusového železničního tunelu začala v roce 1999 a její náklady dosáhly asi 12 miliard švýcarských franků (zhruba 302 miliard Kč). O realizaci tohoto ambiciózního projektu rozhodli Švýcaři v několika referendech.

Foto: Samuel Golay, ČTK/AP

Vlak mířící do tunelu z jihu.

Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují, že počet nákladních aut, která každoročně používají alpské silnice, klesne až o polovinu.

Před otevřením GBT byl nejdelším železničním tunelem světa japonský Seikan, který byl otevřen už v roce 1988 a který je dlouhý 53,8 kilometru. Eurotunnel, který spojuje Francii a Británii, má na délku 50,4 kilometru.

Reklama

Výběr článků

Načítám