Hlavní obsah

Třetinu ruzyňského letiště chce Praha

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Letiště Praha se nejpozději na jaře 2008 přemění na akciovou společnost. Podle jedné z variant si v ní má stát ponechat 66procentní podíl a zbývajících 34 procent akcií by chtělo získat hlavní město.

Článek

"O podílu Prahy v budoucí akciové společnosti Letiště Praha ale ještě rozhodnuto není. Na transformačním projektu teď děláme ve shodě s ministerstvem financí. Po dopracování bude projekt předložen vládě. Ta by o dalším postupu v privatizaci letiště měla rozhodnout v září," sdělil ve středu Právu ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

Po transformaci na akciovku bude celé Letiště Praha nabídnuto k prodeji. Zájem o jeho koupi už dříve potvrdila česko-slovenská finanční skupina Penta. Dalšími potenciálními uchazeči jsou například Hochtief Airport, australská Macquarie Bank, skupina J, či PPF Investments.

"Vlastní privatizační proces by měl začít ve druhém čtvrtletí příštího roku. S jeho ukončením lze počítat v polovině roku 2009," odhaduje generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Ten za svůj prvořadý cíl považuje právě přípravu privatizace a co nejvyšší výnos pro stát.

Trvale ziskový podnik

Prodej Letiště Praha vynese nejméně 70 miliard korun. Jak ale uvedl server Euro OnLine, pokud by se státu podařilo před startem privatizace vykoupit pozemky v areálu ruzyňského letiště, mohl by výnos přesáhnout dokonce 100 miliard Kč. Třetinu z této částky by pak mohlo v případě 34procentního podílu v akciovce dostat hlavní město.

Ruzyně odbavila za letošních prvních šest měsíců rekordních 5,58 miliónu cestujících. Létá z ní 52 leteckých společností do 120 měst v celém světě. Jde o dlouhodobě ziskový státní podnik, jenž mohutně investuje do svého rozvoje. Například loni v lednu byl v Ruzyni otevřen nový areál Sever 2, na nějž letiště vynaložilo téměř devět miliard korun.

Odložena výstavba paralelní dráhy

Dalších až sedm miliard se původně mělo v Ruzyni investovat do nové příletové a odletové dráhy. Vzhledem k problémům s výkupem pozemků a chystané privatizaci Letiště Praha se ovšem start výstavby této ranveje odkládá na neurčito.

Čtvrtina z pozemků, na nichž má ranvej vyrůst, je v soukromých rukou. Vlastní je česko-slovenská finanční skupina Penta, někteří další majitelé, a obce Hostivice a Kněževes.

"Budou pokračovat jednání s Pentou o výkupu pozemků. Požádali jsme už také o EIA, tedy o udělení výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí. Kdy ale budou práce na ranveji zahájeny, rozhodne až nový vlastník Letiště Praha," uvedl k tomu Dvořák.

Reklama

Související témata:

Související články

Řebíček: Ruzyně musí mít novou ranvej

Rozvoj mezinárodního letiště v Praze-Ruzyni je nemyslitelný bez další přistávací a odletové dráhy. Při návštěvě státního podniku Letiště Praha to zdůraznil...

Ruzyně loni odbavila 11,5 miliónu cestujících

Ruzyňské letiště loni odbavilo rekordních 11,5 miliónu cestujících, což je o 700 000 více než v roce 2005. V úterý to uvedla generální ředitelka Letiště Praha...

Výběr článků

Načítám