Hlavní obsah
Příbuzná jedné z obětí letu MH17 na letišti v Kuala Lumpuru. Foto: Edgar Su, Reuters

Trasu letů přes Ukrajinu před tragédií změnila jen čtvrtina aerolinek

Před čtvrteční tragédií malajsijského boeingu nad východní Ukrajinou neexistovalo žádné varování, že by něco mohlo hrozit letadlům letícím v dostatečné výšce. Novinářům to v pátek v Bruselu řekli letečtí experti z evropských institucí. Vzdušný prostor v oblasti prý nadále využívaly zhruba tři čtvrtiny letů, které tam prolétávaly před vypuknutím krize.

Příbuzná jedné z obětí letu MH17 na letišti v Kuala Lumpuru. Foto: Edgar Su, Reuters
Trasu letů přes Ukrajinu před tragédií změnila jen čtvrtina aerolinek

Odborník z evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol v pátek vysvětlil, že Ukrajina užívání vzdušného prostoru nad východem země omezila na počátku měsíce až do určité letové hladiny. Tu pak ještě 14. července zvýšila na úroveň 32 tisíc stop (9 600 metrů), která byla platná ve čtvrtek. Let MH17 malajsijských aerolinií se však pohyboval výše, tedy v povolené oblasti.

Nad uzavřeným prostorem prý až do události dál létalo zhruba 75 procent strojů, zbývající čtvrtina se rozhodla trasy změnit sama na základě vlastního vyhodnocení situace.

Boeing 777 malajsijských aerolinií se zřítil nedaleko ukrajinské vesnice Hrabove.

Foto: David Ryneš, Mapy.cz

"Neexistovalo varování na národní ani na mezinárodní úrovni," poznamenal jeden z odborníků. Nyní většina aerolinií na základě doporučení Eurocontrolu oznámila, že trasy letů mění. Vzdušný prostor nad východní Ukrajinou je uzavřený. [celá zpráva]

Oblastí za normálních okolností podle expertů prolétává asi 350 letů denně, z toho až 150 dálkových ze západu na východ, zbytek jsou prý místní trasy či lety z Ruska směrem na jih.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků