Hlavní obsah
Výstavba dálnic Foto: Martin Havelka, Novinky

Stavba dálnic v zemích V4: Výrazně vedou Maďaři

V Maďarsku loni otevřeli skoro 150 kilometrů nových dálnic, zatímco v Česku to bylo jen 34 kilometrů. Ze zemí Visegrádské skupiny (V4) budují nyní Maďaři dálnice zdaleka nejrychleji. Polsko si nyní vybírá pauzu po mohutné výstavbě dálnic v předchozích letech. Nových dálnic pomaleji přibývá i na Slovensku.

Výstavba dálnic Foto: Martin Havelka, Novinky
Stavba dálnic v zemích V4: Výrazně vedou Maďaři

V Česku se loni otevřelo 34 kilometrů nových dálnic. Šlo o dva úseky D3 na jihu Čech a D1 na Moravě. Předloni to byly pouhé čtyři kilometry.

Jak si stojíme ve srovnání se sousedy? Pro srovnání jsme zmapovali, jak budují dálnice středoevropské země bývalého východního bloku Slovensko, Polsko a Maďarsko.

„V roce 2019 jsme otevřeli úsek D1 Budimír – Bidovce dlouhý 15,46 km,” uvedla na dotaz Novinek Michaela Michalová, mluvčí slovenské Národní dálniční společnosti. Včetně tohoto úseku od roku 2016 na Slovensku otevřeli dohromady 54 kilometrů nových dálnic, v Česku to za stejné období bylo 79 kilometrů.

Maďaři rekordně investují

Ze zemí V4 loni v otevírání nových dálnic jasně kralovalo Maďarsko. „V roce 2019 bylo v zemi odevzdáno do užívání téměř 150 kilometrů dálnic a rychlostních silnic,“ uvedl na dotaz Novinek mluvčí ministerstva pro inovace a technologie Gergely Arzt.

Loni v prosinci v Maďarsku otevřeli 14,5 kilometru dlouhou dálnici M15, která spojila stávající dálnici mezi Vídní a Budapeští s hraničním přechodem Rajka na Slovensko. Dobudování úseku vytvořilo dálniční spojení Budapešti, Bratislavy a Prahy. Vedle toho loni otevřeli také nový úsek dálnice M44 mezi obcemi Tiszakürt a Kondoros o celkové délce 62 kilometrů a nový úsek dálnice M3 mezi městy Füzesabony a Polgár o délce 65 kilometrů.

Ministerstvo upřesnilo, že Maďarsko v minulém roce investovalo do silniční infrastruktury rekordních 566 miliard forintů (43,5 miliardy korun). V předchozích letech ovšem nebylo tempo výstavby dálnic v Maďarsku tak vysoké, v letech 2017 a 2018 otevřeli jen přes 40 kilometrů.

V Polsku od roku 2017 neotevřeli ani kilometr nové dálnice. U našich severních sousedů se ale jedná o klid po bouřlivém období budování dálnic. Mezi lety 2004 a 2016 se tam délka dálniční sítě ztrojnásobila z 535 kilometrů na 1 638 kilometrů. Jen před mistrovstvím Evropy ve fotbale v letech 2011 a 2012 zprovoznili Poláci dohromady 450 kilometrů dálnic.

Letos plánuje ŘSD otevřít 21 kilometrů nových dálnic, tedy méně než loni. Půjde o úsek D6 Nové Strašecí - Řevničov včetně obchvatu Řevničova a úsek D48 Rybí - Rychaltice.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků