Hlavní obsah

Stále více Čechů podniká pod cizí značkou, franšízy jsou stále oblíbenější

Právo, Jindřich Ginter

V Česku se daří podnikání na bázi franšízingu. Značka má více poboček, které nevede ředitel, ale podnikatel pod jednotným logem a centrálním marketingem. Za to majiteli značky zaplatí poplatek a poté malý podíl z tržby. Stále více Čechů, kteří mají úspory, prodají byt či si půjčují, takto podnikají. Většina úspěšně. Návratnost je do pěti let.

Foto: Profimedia.cz

Jako franšízy jsou nejznámější značky související s jídlem, pronikají však i do realit.

Článek

„Franšízing v Česku prokazuje vysokou vyspělost a růst. Zatímco v roce 2010 bylo u nás na 150 franšízingových sítí, letos to bude zhruba o sto více. Pro franšízanty je bezpečnější formou vlastního podnikání,“ řekl Právu Jan Gonda, prezident České asociace franšízingu (ČAF).

Kromě restaurací jsou podle ČAF na vzestupu koncepty zaměřené na fitness, centra zdravé výživy a realitky (Remax, Century 21). Franšízingové firmy podle odborných odhadů zaměstnávají dvacet tisíc lidí v celkem 6400 pobočkách.

Počet značek na bázi síťového podnikání vzrostl v Česku za pět let o 100

První českou franšízou byl v roce 1990 Hudy Sport. V roce 2011 poprvé přesáhl počet tuzemských konceptů ty zahraniční a jejich podíl se nadále zvyšuje. Třetina českých sítí již expanduje i za hranice.

Každý začátek ale něco stojí. Například Gonda musel prodat panelákový byt a na čas poslat rodinu do podnájmu, aby si mohl koupit licenci ze Španělska, nakoupit první zboží, vybavit první prodejny a zaplatit zaměstnance. Investoval kolem čtyř miliónů. Dnes už prodal další licence a koordinuje chod desítek poboček.

Návratnost

Vstupní poplatky do některých konceptů se pohybují ale i jen kolem sto tisíc. To je třeba u „rychlých“ pekárniček. Většina značek však vyžaduje více.

„Kolem třiceti procent konceptů má pro nováčky vstupní poplatky v rozmezí 200 až 500 tisíc korun, 44 procent společností pak nad milión korun,“ upřesnil viceprezident ČAF Lubomír Milek.

Návratnost vstupních poplatků a celkových investic bývá nejpozději do pěti let. U čtyřiceti procent značek se pohybuje od dvou do čtyř let

Rychle rostoucí firmy (podle počtu poboček)
Členové ČAF: BestDrive (164), Benu lékárna (120) Re/Max (108), Helen Doron English (99), McDonald´s (95), Naturhouse (70).
Nezařazené značky: Hudební škola Yamaha (283), Fornetti (195), Fruitisimo (57), Orion (54), Ugova čerstvá šťáva (49). Zdroj: ČAF

Smlouva vymezí, kdo za co komu odpovídá

Franšízingová smlouva mezi držitelem licence a majitelem pobočky by měla jednoznačně vymezit, kdo, co a od koho očekává a za co odpovídá.

„Smlouva typově představuje tzv. nepojmenovanou smlouvu, jež může obsahovat prvky různých smluvních typů, jako je smlouva licenční, o převodu know-how, nájemní či leasingová, o obchodním zastoupení, kupní. Právně upravuje i předsmluvní odpovědnost, jako je řešení náhrady škody,“ sdělila Právu Martina Parusová Zímová z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík.

Kdo skokanem roku?

ČAF na konci září vyhlásila první ročník nové soutěže Franchisa roku 2015. Letos budou probíhat nominace značek podle kategorií a začátkem příštího roku porota vyhlásí vítěze.

Šanci předvést se i vedle velkých a známých franšízingových značek, jako jsou McDonald´s, OBI, Makro, Yves Rocher či Potrefená husa, mají i mladé a menší koncepty, a to v kategorii skokan roku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám