Článek
Senátoři návrhem na odstranění povinnosti ohledně velikosti textu informací na výrobcích vyšli vstříc potravinářským firmám. Sněmovna totiž schválila povinnost výrobců označovat výrobky informacemi s minimálně dvoumilimetrovým kontrastním písmem.
"Byli jsem upozorněni Potravinářskou komorou, že ten pozměňovací návrh, který přijala Sněmovna, by byl pro řadu firem likvidační," uvedla místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Soňa Paukrtová. Potravinářské firmy podle ní na takovou změnu, která by měla začít platit do měsíce od přijetí zákona, nejsou připraveny a mají velké zásoby obalů. Potíže by nová povinnost způsobila u malých výrobků, například lízátek či žvýkaček, na jejichž obaly by se bez jejich zvětšení všechny povinné údaje nevešly.
Novela má ale především zvýšit pokuty až na 50 miliónů korun pro obchodníky, kteří by při prodeji užívali nekalých praktik. Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni ve 446 správních řízeních rozdala 18 obchodním řetězcům pokuty celkem za 19 miliónů korun. Nejčastěji za špatně balené a pošlé potraviny. Nejvíce pokut dostala společnost Ahold za prohřešky v Albertech a Hypernovách [celá zpráva].
Obchodníkům se přitom zvýšení pokut nelíbí a tvrdí, že to není systémové řešení problémů v obchodní síti. Podle ministra průmyslu Milana Urbana by zvýšení pokut z nynějšího miliónu až na 50 miliónů korun mělo omezit nekorektní jednání obchodníků, z nichž největší ročně utrží několik desítek miliard korun.