Článek
"Ministerstvo dopravy považuje za absurdní myšlenku, že se budou dopravci sami pravdivě hlásit ke skutečnému počtu ujetých kilometrů," řekla mluvčí resortu Marcela Švejnohová. Systém navíc vůbec nedomýšlí kontrolu zahraničních dopravců, kterých jsou české dálnice plné. Podle úřadu je návrh nesmyslný a chaotický.
Bureš chce, aby řidiči kamiónů už od letošního červan kupovali známky za kilometry, které opravdu ujedou. Návrh měl zvýšit příjmy z používání dálnic do doby než ČR zavede elektronické mýtné. Kilometr by stát asi čtyři koruny.
To by zhruba odpovídalo průměrné částce předpokládané v případě placení mýtného. Bureš má společně s Šimonovským a ministrem financí Bohuslavem Sobotkou do konce ledna připravit návrh právě na elektronické mýtné.
MD: některé nápady jsou scestné
"Můj návrh je založen na americké filozofii, která zní: my ti absolutně věříme, ale jakmile zjistíme, že jsi lhal, vezmeme tě po letech," přiblížil Právu podrobnosti Bureš. Podle něj by dopravci měli počet ujetých kilometrů přiznávat sdružení Česmad Bohemia.
Podle něj by to znamenalo, že každý přepravce sám odhadne vlastní výkony na dálnicích a rychlostních komunikacích a podle toho si zakoupí příslušnou známku. Pokud tedy někdo předpokládá, že ročně po těchto komunikacích najede 50 tisíc kilometrů, zakoupí si známku za 200 tisíc korun. Síť dálnic a rychlostních komunikací dosahuje délky 970 kilometrů.
"Záměr na zavedení ohlašovací povinnosti společnosti Česmad Bohemia je scestný," soudí ministerstvo dopravy.
Kontrola až osm let zpět
Správnou hodnotu zakoupené známky by podle Bureše bylo možné kontrolovat zpětně v rámci daňových dokladů a u zahraničních přepravců např. prostřednictvím nahlašovací povinnosti společnosti Česmad Bohemia. Kontrola by měla být možná ještě osm let po zakoupení známky na příslušný rok. Posílit by pak měla také kontrola na komunikacích.
"Tento systém by nevyžadoval nic jiného než vytisknutí příslušných známek," tvrdí Bureš a dodává, že by mohl začít platit již od června. K jeho zavedení totiž chce využít již projednávaného zákona o pozemních komunikacích, který prošel ve Sněmovně již prvním čtením.
Spolu s tím bude nutné projednat ještě jednu nebo dvě drobné novely zákonů. Podle něj by neměl způsobit ani žádný problém v rámci Evropské unie. "Není to nic proti ničemu," míní Bureš.