Hlavní obsah
Výrobce Peugeotu PSA a Fiat Chrysler předběžně souhlasí s fúzí. Foto: Regis Duvignau, Reuters

Rodí se nový gigant, Fiat Chrysler a PSA se předběžně dohodly na sloučení

Francouzská automobilka Peugeot se shodla se svým italsko-americkým protějškem Fiat Chrysler, že budou usilovat o sloučení obou koncernů. Ve čtvrtek o tom informoval server Financial Times. Obě společnosti přitom teprve ve středu potvrdily, že jednají. Fúzí by vznikl čtvrtý největší výrobce aut na světě.

Výrobce Peugeotu PSA a Fiat Chrysler předběžně souhlasí s fúzí. Foto: Regis Duvignau, Reuters
Rodí se nový gigant, Fiat Chrysler a PSA se předběžně dohodly na sloučení

Vedení automobilek se shodla, že budou usilovat o fúzi, po jejímž dokončení by nový subjekt napůl vlastnili stávající akcionáři obou společností. Jinými slovy, pokud někdo vlastní například 10 procent akcií PSA, nově bude vlastnit pět procent akcií sloučeného podniku.

„Obě představenstva dala mandát svým vyjednávacím týmům, aby v příštích týdnech dokončily jednání,” uvedly automobilky ve čtvrtečním prohlášení po jednání vedení obou firem.

Do jedné skupiny by se v případě fúze dostaly značky Peugeot, Citroën, Opel a Vauxhall z PSA Group na straně jedné, a Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia nebo Maserati z Fiat Chrysler na straně druhé.

Fiat Chrysler podle webu Largest.org loni prodal 4,84 milionu aut, PSA Group 4,13 milionu aut. Spojením by tak vznikl koncern vyrábějící téměř devět milionů aut ročně, čímž by se stal čtvrtým největším producentem na světě.

Šéf PSA Carlos Tavares

Foto: Christian Hartmann, Reuters

Tržní hodnota koncernu by podle agentury Bloomberg dosáhla 49 miliard dolarů (přes 1,1 bilionu korun).

 Největší světoví prodejci (miliony prodaných aut za rok)
 1.Volkswagen  10,83
 2.Toyota  10,52
 3. Renault-Nissan  10,36
 4. General Motors  8,78
 5. Hyundai  7,51
 6. Ford  5,73
 7. Honda  5,27
 8. Fiat Chrysler  4,84
 9. PSA  4,13
 10. Suzuki  3,21
  Zdroj: Largest.org

Poté, co ve středu obě automobilky jednání o spojení potvrdily, jejich akcie posílily, u Fiat Chrysleru dokonce o 11 procent. Fúze by automobilkám měla pomoci v době, kdy celosvětová poptávka po autech klesá a čeká je mimořádně nákladný přechod k „samostatnějším“ autům na alternativní paliva.

Fiat Chrysler například proto, aby splnil zpřísněné evropské emisní limity pro příští rok a vyhnul se pokutě v objemu miliard eur, spojí své prodejní statistiky s výrobcem elektromobilů Tesla a kalifornské automobilce za to zaplatí až dvě miliardy dolarů (46 miliard korun).

Závisí na Paříži

Iniciativa ke spojení přichází několik měsíců poté, co oba koncerny zkoumaly možnosti společné výroby aut v Evropě, a také potom, co zkolabovala jednání o fúzi mezi Fiat Chryslerem a konkurentem PSA Group, automobilkou Renault.

Ta zkrachovala v červenci, protože neměla podporu francouzské vlády ani japonského partnera Renaultu, automobilky Nissan. Francouzská vláda bude hrát klíčovou roli i v současných jednáních, protože patří s 13,68 procenta mezi největší akcionáře PSA Group.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků