Hlavní obsah

Prodeje aut v EU loni spadly nejníž od roku 1995

Brusel

Loni se prodalo v Evropské unii celkem 11,85 miliónu aut, což je proti roku 2012 propad o 1,7 procenta. Jedná se navíc o šestý pokles v řadě a zároveň o nejnižší úroveň od roku 1995. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Foto: Peter Andrews, Reuters

Výroba v továrně německé automobilky Opel

Článek

V samotném prosinci však prodej meziročně stoupl o 13,3 procenta na 906 294 vozů. To představuje nejrychlejší nárůst od konce roku 2009.

Foto: ČTK

Registrace nových osobních vozů v EU

„Obrat skutečně nastal. Prodeje nových aut rostou již čtvrtý měsíc v řadě. Evropský automobilový trh se ve druhém pololetí roku 2013 vzchopil a téměř se mu podařilo smazat hrozivou ztrátu z prvního čtvrtletí loňského roku,“ uvedl Jan Linhart ze společnosti KPMG.

Poptávka po autech v Evropě se dostala pod zvýšený tlak kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropští spotřebitelé kvůli rostoucí nezaměstnanosti omezují nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. V poslední době se však na evropském automobilovém trhu objevují známky oživení.

Letos se čeká růst

Studie německého Centra automobilového managementu z minulého měsíce například předpověděla, že prodej osobních automobilů v západní Evropě by se měl v letošním roce zvýšit o čtyři procenta. Západní Evropa se na celoevropské poptávce po automobilech podílí více než 90 procenty.

„Oživení automobilového trhu souvisí s pozvolným oživováním evropské ekonomiky. Nejde o náhodný výkyv, ale o znatelný trend posledních dvou čtvrtletí. V roce 2014 proto můžeme očekávat mírný růst,“ souhlasí Linhart.

Škodovce prodeje vzrostly

V loňském roce vykázaly pokles všechny velké západoevropské trhy s výjimkou Británie a Španělska. V České republice prodej klesl o 5,3 procenta na 164 736 vozů, v samotném prosinci však vzrostl o 13,7 procenta na 14 539 vozů.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v prosinci zvýšila prodej v EU o 24 procent na 40 593 vozů. V celém loňském roce její prodej stoupl o 4,2 procenta na 483 086 vozů. Podíl značky na trhu v EU se tak zvýšil na 4,1 procenta z předloňských 3,8 procenta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám