Hlavní obsah

Na základě rozhodnutí Komise EU byla zahájena v úterý kontrola v České poště (ČP). Právu to sdělil ve středu tiskový mluvčí ČP Ladislav Vančura. "Kontrolu provádějí komisí pověření pracovníci. Jejich cílem je prověřit, zda ČP nezneužívá svého dominantního postavení na trhu poskytováním služeb tzv. direct mailu, včetně doručování předplacených časopisů," upřesnil mluvčí.

Poštu prověřuje komise EU

Na otázku, proč si komise EU k šetření vybrala Českou poštu, Vančura odpověděl: "Oficiální důvod nám není znám." Zřejmě však byla důvodem stížnost některé z konkurenčních firem, že ČP ve zmíněné oblasti porušuje pravidla hospodářské soutěže. Vedení pošty nepředpokládá, že by výstupy z kontroly byly známy v nejbližších dnech.

Česká pošta provozuje 3400 poboček a zaměstnává 38 000 lidí. Loni adresátům doručila 23,5 miliónu balíků, 746 miliónů listovních zásilek a 100 miliónů poukázek.

Těžší a dražší zásilky může doručovat i konkurence

V souladu se směrnicí EU byl v ČR od letošního 1. ledna omezen monopol ČP na přepravu písemných zásilek ze 100 na 50 gramů. Zásilky těžší než 50 g nebo dražší než 18 Kč tak již může přepravovat nejen ČP, ale i její konkurenti.

Za výhodu, kterou jí dává monopol na zásilky do 50 gramů, musí ČP garantovat dostupnost základních poštovních služeb na území celé republiky. Kromě toho zajišťuje vyplácení starobních důchodů i evidenci a výběr poplatků za rozhlas a televizi. Naopak na poli direct mailu, tedy adresných reklamních zásilek, je již trh v ČR plně liberalizován.

"Aby si náš státní podnik vydělal na zajištění základních poštovních služeb, jejichž ceny jsou regulované, bez directmailových služeb se neobejde," řekl Vančura. Připustil, že v těchto službách má ČP dominantní postavení, které je dáno historickým vývojem a hustou sítí poboček.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků