Hlavní obsah
Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Opencard zatím moc pohodlí nepřinesla

Opencard – karta pro vaše pohodlí. Toto heslo je prvním, co jukne na návštěvníka z webových stránek celého projektu. V čem takové pohodlí spočívá, o tom se už nepíše. Projekt slibuje především jednodušší přístup ke službám. Zlaté oči. Po více než půl roce, kdy město donutilo Pražany několik let opomíjenou tzv. kartu Pražana vzít na vědomí a do konce letošního roku z ní udělat jediný jízdní doklad pro předplatitele, není projekt o mnoho dál.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Opencard zatím moc pohodlí nepřinesla

Zatímco v kdejakém obchodě je možné za nákup, byť by to byl jeden rohlík, platit platební kartou, ne tak v případě elektronických nebo papírových kupónů, kdy se jedná o sumy podstatně vyšší.

„Není to problém technický, jediným důvodem je fakt, že takové placení zdržuje a byly by u okének větší fronty,“ konstatoval generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Podle mluvčího DP Ondřeje Pečeného problém spočívá i v technických možnostech.

 

Kartami lze platit pouze na infocentrech, které mají dobrou síť a dostatečnou kapacitu linek
řekl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák

Tohoto nedostatku jsme si vědomi, ale je v rukách dopravního podniku. Na webových stránkách máme vyznačená místa, kde lze kartou platit,“ řekl mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný. Faktem je, že toto pohodlí nelze využít ani ve Škodově paláci, na Kačerově, ve vestibulu nádraží Holešovice.

Ani nejfrekventovanější stanice, kterou je I. P. Pavlova, platební karty nebere. Ta dokonce nevede ani elektronické kupóny, takže opencard, městem nazývanou kartou třetího tisíciletí, si v ní může cestující strčit leda tak za klobouk. A stejně je na tom ve stanici Náměstí Míru. „Proč něco zavádějí, když na to nejsou připravení,“ rozčiloval se cestující u okénka předplatného na I. P. Pavlova. Ředitel Dvořák tvrdí, že hodně lidí si kupuje kupóny prostřednictvím e-shopu. Jenomže pak je třeba si na opencard takto obstaraný kupón nahrát.

Chybí validátory

Koncem loňského roku proto mělo být ve stanicích metra osmdesát tzv. validátorů, což jsou samoobslužné stojany, do nichž stačí kartu zastrčit, o zbytek se postará přístroj sám. Je konec března a je jich jenom 35.

Trasa metra A zůstala z tohoto pohledu netknutou. „To veřejnosti dlužíme, ale nedokážu říct přesný termín, kdy budou validátory i na áčku,“ řekl Opatrný. „Prokousáváme se byrokracií. Na každý stojan je třeba samostatné řízení,“ dodal. Připustil ale, že o tomto postupu se vědělo předem.

Zastupitel Miroslav Poche (ČSSD) stále tvrdí, že se projekt opencard neměl vůbec rozjíždět. „Stále se ukazuje, že pořádně není připravené nic, vše se dělá v běhu,“ řekl Právu.

 

Opencard je jen černá díra na peníze
míní předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD)

 

„Také bych chtěl vědět, jaký užitek karta Pražanům přinesla,“ dodal. Po vedení města chce, aby jasně sdělilo součet peněz, které už karta stála. A to nejen samotný magistrát, ale také dopravní podnik a další instituce. Takový údaj dosud totiž nebyl nikdo schopen předložit. Ví se jen, že jsou to desítky až stovky miliónů.

Jak jsou s opencard spokojeni Pražané, by měl ukázat průzkum veřejného mínění na webových stránkách opencard a portálu hlavního města. Sběr dat je naplánován do konce dubna.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků