Hlavní obsah
Foto: archiv zámku Mníšku

Obchody často skladují potraviny mezi hmyzem a hlodavci

Hmyz a hlodavci ve skladech, porušené obaly zboží a klamání zákazníků. To jsou jen některé z chyb, jež při dlouhodobých kontrolách objevují inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) v českých obchodech. Kontrolují velké hypermarkety i menší prodejny.

Foto: archiv zámku Mníšku
Obchody často skladují potraviny mezi hmyzem a hlodavci

"Nejčastějším prohřeškem je klamání zákazníka, na regálech vedle sebe například leží víno a jiné ovocné nápoje. Nakupující si tak myslí, že všechny nápoje jsou z vinné révy, i když to není pravda," popsala Novinkám mluvčí SZPI Daniela Kolejková.

Podle nařízení musí obchodníci v regále zboží oddělit a ne jej smíchat. Podobně to platí u másla. "Zákazník si koupí nějaký emulgovaný tuk v domnění, že když sahá mezi másla, tak pod tou značkou máslo najde a složení už nestuduje," doplnila.

Havěť ve skladech

Inspekce zatím zkontrolovala 313 prodejen a objevila v nich 666 nedostatků, u některých obchody hned zjednaly nápravu, u jiných chce inspekce zahájit správní řízení a případně udělit pokutu.

Klamání zákazníků je sice protiprávní, jiné prohřešky ale byly daleko vážnější. V regálech ležely potraviny s otevřeným obalem (tento nedostatek je častý hlavně u mražených potravin), jakosti zeleniny a ovoce nebyly vždy správně označeny.

V některých skladech inspekce objevila živý lezoucí hmyz. "Byly tam i nalíčená pasti na hlodavce, někde dokonce létali ptáci," popsala Kolejková.

Nájezd kontrol na obchody

Prodejny, hlavně ty s potravinami, zažívají v posledních měsících kontroly poměrně často. Ať už jde o SZPI, Státní veterinární správu nebo Českou obchodní inspekci. Větší množství kontrol částečně souvisí se vstupem země do EU, která dává na ochranu spotřebitele velký důraz.

Dalším důvodem je ale i zřejmě to, že někteří politici mají především na hypermarkety spadeno a netají se tím, že jim chtějí znepříjemnit život. Nelíbí se jim, že nízkými cenami vytlačují menší prodejny a právě morálně se nechovají ani k dodavatelům. Například splatnost faktury za rohlíky, tedy zboží, které obchody odebírají denně, je až 60 dní.

Právě o tom chtěli ministři průmyslu Milan Urban a zemědělství Jaroslav Palas se zástupci hypermarketů jednat na konci loňského roku. Šéfové obchodů ale na schůzku nepřišli. Dorazili až na tu další s vicepremiérem Martinem Jahnem, z níž se ale na oplátku omluvili oba ministři. [celá zpráva]

Momentální nevraživý postoj ministrů a neustále kontroly tak mohou být  reakcí na nepovedenou schůzku, kam ministři přišli a čekali marně. Šéfové hypermarketů se omluvili, dopis ale ministři nedostali včas. [celá zpráva]

Anketa
S jakými chybami se nejčastěji setkáváte v obchodech?
otevřený obal
5.5 %
prošlé datum spotřeby
3.7 %
shnilé či plesnivé ovoce
56 %
chybějící návod v českém jazyce
4.2 %
jiná cena na regále a jiná účtovaná u pokladny
30.6 %
Celkem hlasovalo 1007 čtenářů.

Nejčastější prohřešky:

:: na regálech vedle sebe leží víno a jiné ovocné nápoje

:: chybí návody v češtině

:: porušené obaly potravin

:: hmyz či hlodavci ve skladech

:: zelenina či ovoce II. jakosti jsou v prodejně označena jako I. jakost

:: menší hmotnost zboží, než je uváděna

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků