Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo

Německo zvyšuje dotace na elektroauta

Německá vláda významně zvyšuje podporu elektromobilů. Tzv. environmentální bonus bude navýšen o polovinu až na 6000 eur (153 tisíc Kč) za nový vůz. O náklady se vláda podělí rovným dílem s výrobci.

Ilustrační foto Foto: Petr Hloušek, Právo
Německo zvyšuje dotace na elektroauta

Změny začnou platit už tento měsíc, s trváním do roku 2025, sdělil šéf Sdružení automobilového průmyslu VDA Bernhard Mattes. „Bude možné poskytnout podporu dalším 650 až 700 tisícům elektrických vozů,“ dodal mluvčí vlády Steffen Seibert.

V Německu tak budou koupi vozů v ceně do 40 tisíc eur dotovat 6000 eury namísto dosavadních 4000 eur. Hybridy v tomto cenovém rozpětí budou dotovány částkou 4500 eur (115 tisíc Kč) místo nynějších 3000 eur. U aut do 60 tisíc eur vzroste dotace o 25 procent, dražší vozy jsou bez subvencí.

Pondělního jednání, jež vyústilo v dohodu o vyšších podporách, se zúčastnili nejen ředitelé největších automobilek Volkswagen, BMW a Daimler, ale i výrobci autodílů a zástupci odborů. Uzavření dohody předcházela návštěva kancléřky Angely Merkelové v továrně Volkswagenu v saském Cvikově, kde v pondělí začaly z linek sjíždět první sériové modely elektrického ID.3. Merkelová při té příležitosti prohlásila, že v automobilové historii nastává „dosud nevídaná změna paradigmatu“.

Automobilky ovšem k přechodu na nová paliva významně nutí nová pravidla EU o snižování emisí CO2. Nové limity, jež se posléze budou dále zpřísňovat, začnou platit už přespříští rok, avšak ani na Západě není poptávka po nich ještě tak velká, aby výrobci zvládali limity bez postihů.

Důvodem je v prvé řadě vyšší cena. Verze ID.3 s nejkratším dojezdem vyjde na 30 tisíc eur (765 tisíc Kč). Proti tomu je třeba VW Golf na tradiční paliva o třetinu levnější.

Česko podporu nákupu nechystá

Podporu proto zavádějí i další země. Například v Británii při koupi elektroauta dostanou lidé dotaci 3500 liber (104 tisíc Kč), ve Francii je dotace u nového auta až 6000 eur (153 tisíc Kč). Ve Slovinsku platí dotace až 7500 eur (191 tisíc Kč).

Osobně si zatím nejsem úplně jistý, že jde Evropa správným směrem
premiér Andrej Babiš

Další státy podporují elektromobily nižším zdaněním. Třeba v Norsku se neplatí daň z nabití ani DPH, v Rakousku neplatí majitelé elektromobilů spotřební daň, vlastnickou daň a je možné odečíst DPH. Na Slovensku nebo v České republice se neplatí silniční daň a v ČR je parkování pro elektromobily v Praze zdarma i v placených zónách.

Přímou podporu nákupu elektroaut Česko podle ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka (za ANO) neplánuje. „Dovedeme si představit, že bude tlak vlády a municipalit, aby byla částečně povinná, časem možná úplně povinná pro auta veřejné sféry. Spíše chceme jít do budování infrastruktury, to je role státu,“ řekl Právu již dříve Havlíček.

Totéž Právu potvrdil i premiér Andrej Babiš (ANO). „Já osobně jsem připraven koupit si první elektroauto, které se má v České republice vyrobit příští rok, abych s ním měl vlastní zkušenost. Třeba mě to přesvědčí, protože osobně si zatím nejsem úplně jistý, že jde Evropa správným směrem,“ sdělil Právu Babiš.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků