Hlavní obsah
Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu. Právě v tomto městě proběhla v květnu 2009 schůzka zástupců německých automobilek. Foto: Fabrizio Bensch, Reuters

Německé automobilky blokovaly použití částicových filtrů

Německé automobilky Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche se podle magazínu Der Spiegel v minulosti domluvily na tom, že své benzínové vozy nevybaví filtry proti jemnému polétavému prachu. Jejich instalací by přitom výrazně přispěly k ochraně ovzduší i zdraví lidí. Tímto i dalšími podobnými případy se už zabývají evropské německé úřady.

Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu. Právě v tomto městě proběhla v květnu 2009 schůzka zástupců německých automobilek. Foto: Fabrizio Bensch, Reuters
Německé automobilky blokovaly použití částicových filtrů

Místo toho, aby se pětice výrobců aut snažila co nejlepšími filtry získat výhodu nad konkurencí, dohodli se manažeři společností na tom, že jejich instalaci budou znemožňovat.

Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například dospěli k tomuto usnesení: „Nasazení částicových filtrů u spalovacích motorů je třeba bezpodmínečně zabránit”.

Jestli se takovou dohodou automobilky provinily proti hospodářské soutěži, musí prošetřit příslušné úřady. Už nyní je ale podle Spiegelu jasné, že šlo o „spiknutí proti ochraně životního prostředí a zdraví”. Jen v Německu kvůli vysoké koncentraci jemného polétavého prachu ve vzduchu zemře každý rok předčasně kolem 40 tisíc lidí.

Emisní aféra nebyla nedopatření

„Případ jasně ukazuje: Dieselová aféra nebyla žádným nedopatřením. Společně organizovaný boj proti nařízením na ochranu životního prostředí patřil zjevně k podnikatelské kultuře,” konstatuje Der Spiegel, podle něhož přitom veřejně šéfové firem mluvili o tom, jak jim na ekologii záleží.

První částicové filtry do jednoho ze svých benzinových modelů v Evropě začal montovat Daimler až v roce 2016.

Pětice automobilek je v hledáčku úřadů také kvůli tomu, že čelí podezření, že se v minulosti domlouvala na stejných podmínkách pro nákup oceli. Podobně slaďovala i techniku, kterou využívá pro čištění dieselových aut.

Emisní aféra trvá téměř tři roky

Emisní aféra Volkswagenu vypukla v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern Volkswagen, že jeho dieselové motory obcházejí měření emisí. [celá zpráva]

S Američany se Volkswagen na začátku loňského roku domluvil na urovnání sporu. V rámci dohody musí automobilka přiznat vinu ohledně porušení některých ustanovení amerického práva a zaplatit 4,3 miliardy dolarů (zhruba 88 miliard korun). [celá zpráva]

Mezitím vyplavaly napovrch podobné problémy i u dalších evropských, například francouzského Renaultu nebo německého Daimlera. Navíc se objevilo několik kauz, v nichž německé automobilky čelí podezření, že spolu různé problematické kroky koordinovaly. Společnosti rovněž financovaly neetické testování účinků výfukových plynů na opicích. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků