Článek
Firma značku Coca-Cola ohodnotila na 67,5 miliardy dolarů. Druhý Microsoft skupina odhaduje na necelých 60 miliard dolarů.
V první stovce je 38 evropských firem, šest japonských a tři jihokorejské. Jedna společnost má sídlo na Bermudách. Zbývající značky patří firmám z USA.
Mezi stem nejcennějších značek si nejvíce polepšila internetová aukční firma eBay nebo firma Samsung. Výrazně ztratila Sony a také výrobce automobilů Volkswagen.
Nově se do žebříčku sta nejhodnotnějších značek dostaly zasilatelská společnost UPS, internetový vyhledavač Google, farmaceutická firma Novartis, španělský prodejce oděvů Zara, automobilka Hyundai, výrobce luxusního zboží Bulgari a elektronická skupina LG.
Pořadí deseti nejcennějších světových značek | |||
pořadí | značka | hodnota (v mld. USD) | pořadí v roce 2004 |
1. | Coca-Cola | 67,5 | 1 |
2. | Microsoft | 59,9 | 2 |
3. | IBM | 53,4 | 3 |
4. | General Electric | 50 | 4 |
5. | Intel | 35,6 | 5 |
6. | Nokia | 26,5 | 8 |
7. | Disney | 26,4 | 6 |
8. | McDonald´s | 26,0 | 7 |
9. | Toyota | 24,8 | 9 |
10. | Malboro | 21,2 | 10 |
Zdroj: Interbrand |
V posledních letech si ze všech značek nejlépe vede jihokorejský Samsung. Za posledních pět let hodnota Samsungu vzrostla o 186 procent. V letošním roce dvacátý Samsung překonal i konkurenční japonskou Sony, která je osmadvacátá.
Průzkum je založen na složité metodologii, která využívá množství kriterií. Pokud chce být firma zahrnuta do první stovky, musí hodnota její značky činit minimálně 2,1 miliardy dolarů a nejméně třetina příjmů musí pocházet z jiných oblastí, než je domácí trh.