Hlavní obsah

Návrhy pilotů znemožňují restrukturalizaci ČSA, tvrdí ministři

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Závěr z valné hromady odborové organizace pilotů Českých aerolinií CZALPA není dostačující a neumožňuje realizovat restrukturalizační plán, který by zajistil životaschopnost společnosti. Uvedli to ministři financí Eduard Janota a dopravy Gustáv Slamečka. Podle usnesení valné hromady CZALPA, jsou piloti ochotni přistoupit na snížení mezd o 15 procent, s poklesem platů ale musí souhlasit více než polovina odborových organizací firmy.

Foto: Milan Malíček, Právo

Eduard Janota

Článek

Případné vyšší snížení mezd chtějí piloti vykompenzovat například zaměstnaneckými akciemi. Při této variantě jsou ochotni přistoupit až na 33procentní pokles současných mezd. Průměrný plat pilota ČSA je zhruba 210 000 korun.

Piloti žádají také odchod současného managementu prezidenta Radomíra Lašáka a zachování firmy v rukou státu. Snížení mezd je podle šéfa CZALPA Filipa Gaspara alternativou k privatizaci. Příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě chtějí piloti podepsat už s novým vedením aerolinek bez Lašáka.

ČSA nyní bojují o přežití. V pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, dozorčí rada přitom očekává na konci roku rekordní ztrátu tři miliardy. Firma tak nutně potřebuje hotovost na provoz. Dozorčí rada podniku má nyní k dispozici dvě verze záchranného plánu.

Lašákova se už uskutečňuje a počítá mimo jiné s propuštěním zhruba pětiny ze 4600 zaměstnanců nebo prodejem bezcelních obchodů a pěti letadel. Restrukturalizační plán šéfa dozorčí rady Václava Nováka je radikálnější, předpokládá pokles počtu zaměstnanců o třetinu a snížení platů pilotů o 45 procent.

Reklama

Výběr článků

Načítám