Hlavní obsah

Na brněnské hlavní nádraží se po roce vrátí plný provoz

Právo, miv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po roční přestávce se v polovině prosince v plném rozsahu vrátí provoz na brněnské hlavní nádraží. To rok fungovalo v omezeném provozu, kdy tam zajížděla jen část regionálních spojů, tranzitní doprava a dálkové vlaky zajížděly jinam. Na nádraží se zcela proměnila jeho jižní část a dostalo také nové zabezpečení provozu.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Brněnské nádraží

Článek

„Brněnské nádraží nyní disponuje nejmodernějším zabezpečovacím zařízením, jeho kapacita se ale nijak zásadně nezměnila,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Nadále slouží tranzitní dopravě šest kolejí, některé vlaky zamíří na slepé koleje na jižní straně stanice. Nově je jich pět, k původním čtyřem přibyla kolej kdysi sloužící u prvního nástupiště k vykládce poštovních vozů. Po přestavbě ji lze využít pro osobní vlaky.

Nové hlavní nádraží se má jmenovat Šalingrad, rozhodli Brňané

Domácí

Ve všední dny projede až 668 vlaků

Plný provoz by se měl obnovit od 15. prosince. Nádraží bude vytížené na maximum. Ve špičce pojedou vlaky v patnáctiminutovém taktu.

„Denní průměr bude 620 vlaků. Z toho 430 osobních a spěšných, které doplní 190 spojů dálkové dopravy. Jde o další navýšení již tak vysokého počtu souprav projíždějících hlavním nádražím před zahájením celé rekonstrukce. Moderní zabezpečovací zařízení pomůže výpravčím zvládnout provoz, který je zejména v ranní a odpolední špičce velmi intenzivní,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

V pracovní dny má být vlaků dokonce až 668.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Oprava brněnského hlavního nádraží.

„K tomu roste požadavek na využití kolejí změnou dopravců. V některých případech, co dnes obslouží jeden dopravce, budou zajišťovat dva různí a každý bude potřebovat kolej pro svůj vlak,“ upozornil náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Miroslav Jasenčák.

V případě neočekávaných provozních situací (třeba zpoždění) tak může nastat situace, že pro vlak nebude na nádraží místo. „Snažili jsme se s objednateli dopravy a dopravci najít kompromis. Druhá strana připomínky neakceptovala a vyslovila požadavek, aby se situace řešily operativně,“ dodal Jasenčák.

Dolní nádraží může kdykoli zaskočit

Dolní nádraží, které rok nahrazovalo v dálkové dopravě hlavní nádraží, při složité provozní situaci může i nadále prakticky kdykoliv, byť neplánovaně, za hlavní nádraží „zaskočit”.

Pokud vznikne komplikovaná situace, řízení provozu operativně změní trasu osobních vlaků z Tišnova do Břeclavi přes dolní nádraží. Podobně pošle rychlíky od Ostravy místo na hlavní nádraží do Králova Pole.

„V exponovaných časech je kapacita nádraží v podstatě vyčerpaná. I když začneme používat moderní zabezpečovací techniku, musíme respektovat parametry stanice, která není nafukovací,“ připomněl Svoboda.

Práce na opravě hlavního nádraží už byly nutné. Uzel se dlouhodobě neopravoval v očekávání stavby nového nádraží. Teď už ale SŽDC investovat musela, protože na konci roku by skončila technická způsobilost zabezpečovacího zařízení a provoz by se musel zastavit.

Došlo také na opravu mostů a výměnu kolejí na jižní straně nádraží, které bylo po dobu prací neprůjezdné.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám