Hlavní obsah

Lidé zvažují, zda auta po krupobití opravit, nebo nechat odepsat

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedělní krupobití poškodilo v Praze a okolí kolem jedenácti tisíc motorových vozidel. Nejde jen o karoserie plné důlků, ale i rozbitá okna a světlomety. Pojišťovny odhadují, že zhruba třetina těchto aut bude odepsána jako vraky, protože částka za opravu by přesáhla jejich současnou cenu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jeden z vozů poškozených nedělním krupobitím

Článek

Na otázku Práva, kdo vynáší konečné ortely, jestli se auto bude v rámci pojištění opravovat, či ne, odpověděl ve středu mluvčí Kooperativa pojišťovny Milan Káňa: „Rozhoduje o tom přímo likvidátor pojistné události. Ten auto prohlédne, posoudí rozsah škod a na základě toho pak pojišťovna buď vyplatí částku na opravu sníženou o spoluúčast klienta, nebo stanoví sumu za totální škodu.“

Pokud likvidátor vyhodnotí škodu jako totální, stanoví podle tabulek obecnou cenu daného vozidla, kterou mělo před krupobitím, a odečte od toho aktuální cenu vraku.

„Třeba za auto v obecné ceně 100 000 korun, které má teď jako vrak cenu dvacet tisíc korun, dostane klient od naší pojišťovny 80 000 Kč a je nám jedno, co s ním pak udělá. Jestli ho odveze na vrakoviště, prodá někomu na součástky, nebo v něm bude jezdit dál,“ vysvětluje Káňa.

Celé roky si platíme havarijní pojištění i povinné ručení, ale desítky tisíc korun na opravu naší felicie teď nemáme a pojišťovna by nám dala jen pár šupů.
majitelka poškozeného vozu

Podle informací ze smluvních servisů se cena za opravy karosérie po krupobití pohybuje od 30 000 do 60 000 korun.

K tomu je ale nutné v řadě případů připočítat výměnu rozbitých oken, zejména předního skla, která může u luxusnějších automobilů přijít i na více než 20 000 Kč.

Na dotaz Práva, jestli existuje nějaká věková hranice vozu, od které je nyní škoda posuzována výhradně jako totální, odpověděla mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská: „Žádnou věkovou hranici jsme pro to nestanovili. Všechny škodní události jsou likvidátory posuzovány individuálně. Záleží to vždy na kombinaci věku auta a škody.

Nové vozy se tedy budou opravovat prakticky všechny. Naopak krupobitím poškozený Opel Astra z roku 1996 či podobně stará škodovka jsou prakticky bez šancí na opravu. Mnohé lidi tato skutečnost přivádí k zoufalství.

„Je to neštěstí. Celé roky si platíme havarijní pojištění i povinné ručení, ale desítky tisíc korun na opravu naší felicie teď nemáme a pojišťovna by nám dala jen pár šupů. Budeme tedy jezdit s poďobaným autem, nic jiného nám nezbývá,“ posteskla si ve středu na pražském Jižním Městě jedna z řidiček.

Prudké bouřky doprovázené krupobitím, které v neděli večer zasáhly Prahu a okolí, způsobily podle odhadů pojišťoven škodu přes 1,6 miliardy korun.

Je to více než po nedávných povodních na severu Čech, kde pojišťovny odhadují škodu na zhruba 1,5 miliardy Kč. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám