Hlavní obsah
Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště. Foto: Petr Hloušek, Právo

Konec superjumba A380 přijde dříve, než se čekalo

Airbus na jaře oznámil, že kvůli malému zájmu ukončí výrobu největšího dopravního letadla na světě A380. Když odmítly další nákup aerolinky Emirates, které jsou jeho největším uživatelem, bylo jasné, že se éra superjumba uzavírá. Jeho konec přijde dříve, než se čekalo.

Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště. Foto: Petr Hloušek, Právo
Konec superjumba A380 přijde dříve, než se čekalo

Velké letecké společnosti avizují, že se jich zbaví. Minulé úterý oznámila francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM, že svých deset strojů přestane využívat po roce 2022.

Aerolinky uvedly, že důvodem jsou vysoké náklady na provoz a údržbu, ale také to, že letouny mají vysokou spotřebu a zanechávají větší uhlíkovou stopu než modernější dvoumotorové typy.

Konkurenční stroje jsou úspornější

Už dříve oznámila německá Lufthansa ukončení provozu A380 v roce 2024. Ve stejném roce skončí s jejich využitím i Qatar Airways, byť poslední stroje převzaly teprve loni. Australský Qantas oznámil, že svých dvanáct A380 vyřadí do deseti let.

Nejdéle – až do 30 let – je míní využívat aerolinky Emirates, které jich mají ve flotile 110 a ještě jich 16 dostanou.

Jak vysvětlil ředitel Lufthansy Carsten Spohr, který jinak považuje superjumbo za fascinující stroj: „Ukázalo se, že A380 je ziskový jen na spojích, o které je mimořádný zájem.“

Těch však ubývá. V posledních letech dávají lidé přednost přímým spojům a nemají chuť napřed letět na velké letiště, odkud startují superjumba, jež je přepraví na další velké letiště, ze kterého budou případně ještě pokračovat do cíle.
Navíc jsou nová dvoumotorová letadla s dlouhým doletem, jako je dreamliner anebo Airbus A350, úspornější.

BEZ KOMENTÁŘE: Obří Airbus A380 přiletěl do Prahy, na palubě nabízí komfort a luxus

Video: Novinky

Airbus A380 v konfiguraci pro 455 cestujících spálí na přepravu jednoho cestujícího každých 100 kilometrů 3,85 litru, Boeing 787-9 Dreamliner s 291 cestujícími 3,1 litru a A350-900 pro 315 lidí 2,8 litru. Kapacitu dreamlineru je navíc snazší obsadit než superjumbo, které přitom kvůli klesajícímu zájmu cestujících nelétají v konfiguraci pro 525 osob.

Výrobci přicházejí s ještě úspornějšími typy odvozenými ze strojů pro kratší tratě. Na dálkové lety lze nasadit i novou verzi Airbusu A321XLR s doletem 8000 km. Ty plánuje Qantas využít na méně obsazených spojích. Nízkonákladové aerolinky Norwegian Air dokonce své Boeingy 737 MAX-8 (než byly uzemněny) používaly na transatlantických letech. A ty měly při kapacitě 168 osob spotřebu na jednoho jen 2,13 litru na 100 km.

Aerolinky jsou nejen pod ekonomickým tlakem, ale také čelí stále větší kritice kvůli emisím, jichž v důsledku rozvoje letecké dopravy přibývá. Air France proto na krátké tratě objednávají nejmenší Airbusy A220, které nahradí starší a žíznivější A318 a A319. Zatím není jasné, který typ nahradí A380, ale Air France provozuje 28 A350 a devět dreamlinerů. Qatar Airways mají zájem o 60 strojů nové generace Boeingu 777X. Qantas oslovil výrobce, aby mu nabídli úspornější dvoumotorové stroje s dlouhým doletem. Rozhodovat se bude mezi Boeingem 777X a A350.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků