Hlavní obsah

Karel Kühnl: Boeing nás nečestně podrazil

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vláda rozhodla, že dostane Boeing z Aera, protože se jako strategický partner neosvědčil. Stát bude muset ale Boeingu zaplatit 9 miliard korun. Na otázky odpovídá bývalý ministr obchodu a průmyslu Karel Kühnl (US-DEU), který v tehdejší Tošovského vládě smlouvu připravoval a podepsal.

Foto: Josef Sekyra

Setkání pedagogů

Článek

Cítíte se za současnou situaci spoluodpovědný?

Cítil jsem velkou zodpovědnost za to, aby Aero tehdy nezkrachovalo. To by byla velká katastrofa, a proto jsme společně s ministerstvem financí přijali nabídku Boeingu, která byla podpořena dalšími plány, které se bohužel neuskutečnily. Situace tehdy byla stejná jako dneska. Vláda buď musela něco udělat, nebo nechat Aero padnout. My jsme cítili velkou odpovědnost za to, aby Aero nepadlo, a tak jsme nabídku Boeingu přijali. Musím bohužel konstatovat, že Boeing nesplnil sliby. Myslím, že nás docela nečestně podrazil.

Ta smlouva byla ale očividně napsaná v neprospěch ČR. I když Boeing nic nepředvedl, zaplatíme horentní penále. Na zasedání vlády tento týden se prý mluvilo i o přímé odpovědnosti a vyšetřování tehdejších členů vlády...

Ta smlouva byla podepsaná v jediné možné podobě, kterou bylo možno podepsat. V žádné jiné podobě by ji partner nepodepsal a došlo by k okamžitému krachu Aera. My jsme cítili zodpovědnost za zachování firmy a podle toho jsme jednali. Jestliže partner nesplnil to, co slíbil, je to pro mě téměř šokující, protože to byla první investice Boeingu v Evropě, po níž podle tehdejších plánů měly následovat investice další. Člověk by možná čekal nesplnění podnikatelských záměrů a příslibů od nějakého neznámého podnikavce, ale nikoli od firmy jako je Boeing, u které jsme předpokládali, že si nemůže dovolit takhle poškodit své jméno.

Proč jste to neošetřili v té smlouvě?

Myslím, že kde není dobrá vůle, nepomůže žádná smlouva.

Z jakých důvodů se bude nyní platit těch 9 miliard?

Protože partner nesplnil to, co slíbil.

To je zvláštní. Selský rozum mi říká, že pokud něco nesplnil Boeing, tak by měl spíše platit on.

Každá smlouva a její dodržení je závislé na dobré vůli, hlavně v tom případě, když se uzavírá smlouva, jejímž úmyslem je zachránit takovýto podnik, a Boeing ho měl zachránit svými investicemi, což neučinil a nepřispěl tomu ani následný vývoj v rozhodování státu v této věci.

Neexistuje nějaká šance zažalovat Boeing za to, že nesplnil své závazky?

Kdyby tam takováto šance byla, tak by tu smlouvu tehdy nepodepsali. My jsme se tehdy ocitli ve stejném rozhodování jako vláda dnes. Jestli si současná vláda myslí, že je možné nic neudělat a nechat Aero zkrachovat, může předchůdcům vyčítat, že ho nenechali zkrachovat již tehdy. My jsme to nechtěli učinit, a proto jsme zoufale hledali řešení. Tím byl vstup Boeingu. Toto řešení se nenaplnilo a to vinou partnera.

Jak byste charakterizoval situaci, kdy Boeing vstoupil do Aera, jeho jmění navýšil o 900 miliónů korun a po šesti letech odejde s 9 miliardami, což je desetkrát tolik, a určitě to pro něj nebyly ztrátové roky, kdy vládl Aeru?

Velmi pochybuji, že z toho něco získali, ale o tom nic nevím. Já jsem ten podnik nevedl, neznám jeho účetnictví.

Svědomí máte tedy čisté?

Svědomí mám zcela určitě čisté. Kdybych tehdy rozhodoval s dnešní znalostí, snažil bych se rozhodnout pro jiného partnera, ale on tehdy žádný nebyl.

Jak to při rozhodování vlády vypadalo? Proti se tenkrát postavili pouze lidovečtí ministři v čele s jejich šéfem Josefem Luxem? Byl proti ještě někdo jiný?

To si opravdu již nepamatuji.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám