Hlavní obsah

Inspekce vloni rozdala za předváděcí akce pokuty přesahující 21 miliónů

Novinky, pit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Za loňský rok provedli pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) celkem 365 kontrol zaměřených na tolik diskutované předváděcí akce, kde hlavní roli obětních beránků hrají povětšinou senioři. Inspektoři v 262 případech odhalili užití nekalých praktik. Pravomocně udělené pokuty pro „šmejdy“ přesáhly částku 21 miliónů korun, uvedl Jan Rotbauer z ČOI.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Prodej prostřednictvím předváděcí akce patří podle Rotbauera k nejproblémovějším. „A to jak vzhledem k agresivitě některých prodejců či nabídce produktů sporné kvality, tak i  k vysoké míře společenské nebezpečnosti těchto podnikatelských aktivit,“ doplnil.

Nejvyšší pokuty uložené ČOI za předváděcí akce v roce 2013
společnostcelková výše pokuty (v Kč)
1. Česká Reklamní společnost, s.r.o.5 700 000
NO STRESS, s.r.o.2 600 000
Alfa Orange, s.r.o.1 900 000
Beck Czech, s.r.o.1 150 000
ATASCADERO, s.r.o.1 100 000
Zdroj: ČOI

Rotbauer potvrdil, že velká část pořadatelů předváděcích prodejních akcí začala posílat seniorům osobní telefonické či písemné pozvánky. To do značné míry ztížilo inspektorům přímou účast na předváděcích prodejních akcích a tím i souběžnou kontrolu.

Inspekce v loňském roce přijala 584 podání spotřebitelů, kteří se cítili jednáním pořadatelů předváděcích akcí poškozeni. Ve 181 případech ČOI zjistila, že jejich námitky byly oprávněné.

Vyšší pokuty pro „šmejdy”

Pokud jde o zjištěné prohřešky, nejčastěji se jednalo o porušení zákona o ochraně spotřebitele, zejména o užití nekalých obchodních praktik, a to klamavých i agresivních. Inspektoři ČOI pokutovali v této souvislosti v průběhu loňského roku nejméně tři desítky pořadatelů předváděcích akcí.

Ignorování různých nabídek je nejúčinnějším opatřením proti nechtěným nákupům. „Na předváděcí akce nechodit a nejezdit, a na lákavé nabídky náhodných prodejců nereagovat,“ zdůraznil Rotbauer.

Od poloviny ledna má inspekce v souvislosti s novelou o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí pokuta ve výši až pět miliónů korun.

Předváděcí akce – výsledky kontrol (rok 2013)
inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. m. Praha13110277,9
Jihočeský a Vysočina291965,6
Plzeňský a Karlovarský382463,2
Ústecký a Liberecký665380,3
Královéhradecký a Pardubický402255,0
Jihomoravský a Zlínský312580,7
Moravskoslezský a Olomoucký301756,7
celkem36526271,8
Zdroj: ČOI

Reklama

Výběr článků

Načítám