Hlavní obsah
Klienti cestovní kanceláře Thomas Cook na letišti na Mallorce Foto: Enrique Calvo, Reuters

Češi na Mallorce kvůli krachu cestovky dopláceli

Několik českých turistů se na Mallorce a v Řecku dostalo do potíží kvůli bankrotu britské cestovní kanceláře Thomas Cook. Hoteliéři po těchto zákaznících české dceřiné kanceláře Neckermann požadovali osobní proplacení pobytu.

Klienti cestovní kanceláře Thomas Cook na letišti na Mallorce Foto: Enrique Calvo, Reuters
Češi na Mallorce kvůli krachu cestovky dopláceli

Jeden klient se kvůli tomu musel předčasně vrátit, dalších pět Čechů zaplatilo. Navrátivší se turista trávil čas v Řecku, zbylí na Mallorce.

„Jednalo se o klienty cestovní kanceláře Neckermann, kteří tráví dovolenou v hotelu na Mallorce,“ potvrdil Právu místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Podle jeho slov ale jednání dál pokračují a Neckermann turistům částku následně proplatí.

Šéf marketingu CK Neckermann Jan Šrámek včera přiznal, že některé hotely, ve kterých má cestovní kancelář zajištěny pobyty pro své zájezdy, požadují kvůli vzniklé situaci garance o platbách za služby a další věci.

„Většina hoteliérů nás podporuje a chápou situaci, někteří však kvůli současné atmosféře žádají různé garance. Ty se nám zatím daří ve většině případů poskytovat,“ sdělil Šrámek.

Podle něj rozhodnou jednání s jednotlivými hotely a dalšími nasmlouvanými provozovateli v následujících dnech. To potvrdil i Papež. „Většina českých klientů bez problémů pokračuje ve své dovolené,“ řekl.

Zrušené zájezdy

Neckermann v úterý kvůli bankrotu CK Thomas Cook zrušil tři z celkem 650 zájezdů, které má naplánované do konce října. Jednalo se o pobyty na Mallorce a v Rakousku. Plošně by ale zájezdy firma rušit neměla.

Neckermann jako dceřiná firma britské společnosti musel již v pondělí zastavit veškerý prodej vlastních zájezdů a pobytů i těch z koncernu skupiny a dalších tour operátorů. Nevyloučil, že bude muset některé již prodané zájezdy zrušit. Klienti pak obdrží zpět celou zaplacenou sumu, ujistila firma.

Stejně tak CK Neckermann ujistila i o tom, že pro své klienty, kteří jsou nyní v zahraničí, zajistí bezpečný návrat do Česka. Šrámek v této souvislosti upozornil, že nejde o nárazové návraty, ale turisté by se měli vracet podle plánovaných termínů dovolené.

České cestovky jsou ze zákona pojištěny a v případě úpadku jsou povinny vrátit peníze za nevyužité služby, případně poměrnou část odpovídající nevyužitým službám. „Pojištění kryje většinu rizik na straně klientů,“ sdělil Právu Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR. Pokud si lidé objednali služby přímo u CK Thomas Cook, i ta je pro většinu ze svých mnoha služeb chráněna pojištěním, pro některé však ne, například pokud si klient zakoupil jen letenku, a nikoli zájezd.

„Doporučujeme se informovat u daných smluvních partnerů CK v úpadku, stejně tak sledovat web společnosti. Pro letecké zájezdy také zřídil britský Úřad pro civilní letectví speciální stránku (zde) s informacemi přímo pro nastalou situaci,“ dodal Tichota.

Problémům kvůli největšímu úpadku CK v historii čelí především britští dovolenkáři. V době vyhlášení krachu cestovky se jich v zahraničí nacházelo 160 tisíc. Téměř 15 tisíc se již v pondělí přepravilo domů, některým se to však možná podaří až přespříští týden.

Mnoho lidí se snaží vrátit po vlastní ose a zajistit si náhradní let stejně jako ti, kteří měli prostřednictvím CK Thomas Cook teprve letět. Stěžují si přitom, že letenky násobně zdražily.

Stále více Britů si také stěžuje na šikanózní chování ze strany hoteliérů. Už v pondělí zavřeli skupinu Britů v hotelu v Tunisku a hrozili jim, že je nepustí, dokud nezaplatí, ačkoliv už jednou zaplatili cestovce.

Podobné potíže včera hlásili britští turisté z Turecka či Španělska, kde po nich vedení hotelů žádalo doplatit v přepočtu desetitisícové částky.

Někteří tak učinili, někteří skončili na ulici. Vedení CK Thomas Cook čelí v souvislosti s krachem vyšetřování.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků