Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Čerpacích stanic v Česku přibývá. Řidiči tankují skoro u čtyř tisíc pump

V Česku letos stoupl počet veřejných čerpacích stanic na 3974, od začátku roku jich přibylo 34. Do konce září musí všechny pumpy zavést nové značení pohonných hmot podle požadavků EU. Ve středu o tom informovala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Čerpacích stanic v Česku přibývá. Řidiči tankují skoro u čtyř tisíc pump

Celkem je v ČR přes sedm tisíc čerpacích stanic, z toho ale více než tři tisíce jsou neveřejné, například v areálech továren či zemědělských podniků. Asi 1500 čerpacích stanic provozují firmy sdružené v ČAPPO, jako jsou Unipetrol (Benzina), Čepro (EuroOil), MOL, OMV, Shell a další. V porovnání s okolními zeměmi je počet čerpacích stanic v Česku vysoký.

Údaje o počtu čerpacích stanic zveřejňuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Poslední údaje jsou k polovině letošního srpna.

Slabší prodej benzínu

„Metodika vychází z údajů, které ministerstvu hlásí jednotlivé firmy,” upozornil šéf státní firmy ČEPRO Jan Duspěva.

Podle dat ČSÚ loni prodeje nafty stouply meziročně o 3,4 procenta, prodej benzínu klesl o zhruba půl procenta. Trend slabšího prodeje benzínu se projevil i v první půlce letošního roku (-1,3 procenta). „Nových aut se sice prodává stále více s benzínovým motorem, ale tato nová auta mají nižší spotřebu,” upozornil mluvčí ČAPPO Václav Loula.

Roli mohl hrát i fakt, že ceny benzínu šly v posledním roce nahoru. Na druhou stranu nárůst spotřeby nafty souvisí s růstem celé ekonomiky. Na naftu jezdí kamióny a autobusy. Na celkové spotřebě má stále nafta podíl přes 70 procent.

Nové značení

Na čerpacích stanicích v Česku i dalších zemích EU musí být do konce září zavedeno nové jednotné značení pohonných hmot. To bude i na víčkách palivových nádrží u nových aut. [celá zpráva]

Nové značení pohonných hmot

Foto: ČAPPO

Cílem nového značení je jednotná informace v celé EU o kompatibilitě paliva a vozidla s ohledem na národní rozdíly ve značení paliv. Jednotné grafické značení pro paliva benzínového typu je kolečko, v jehož středu je za písmenem E číslovka, která udává maximální obsah biosložky v palivu, tedy v ČR běžně E5, lze se setkat i s vysoce koncentrovaným biopalivem benzínového typu E85.

Pro naftová paliva je základem značení čtverec, v jehož středu je za písmenem B opět číslovka udávající maximální obsah bioložky, tedy běžně B7, pro vysoce koncentrovaná paliva pak B30 a B100. Pro syntetická paliva typu nafty jsou ve čtverci písmena XTL. Pro alternativní fosilní nebo plynná paliva byl zvolen kosočtverec a písmena H2 (pro vodík), LPG, CNG a LNG.

Do roku 2020 by mělo být na všech čerpacích stanicích také porovnání cen benzínu a nafty vůči alternativám jako CNG. Jak bude toto srovnání vypadat ale zatím není jasné. V Bruselu uvažují o tom, že by se například uváděla cena dojezdu na sto kilometrů u nějakého typického modelu vozu na benzín, oproti modelu na CNG nebo elektromobilu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků