Hlavní obsah
Uzemněné letouny Boeing 737 MAX v Seattlu. Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Boeingy 737 MAX by mohly vzlétnout příští rok

Odstavená letadla Boeing 737 MAX by mohla v Evropě začít znovu létat v prvním čtvrtletí příštího roku. V pondělí o tom informoval šéf Evropské agentury pro bezpečnost létání (EASA) Patrick Ky. EASA očekává, že udělí povolení k letům v lednu. Obnovení komerčních letů však mohou o dva měsíce zpozdit přípravy národních úřadů a leteckých společností.

Uzemněné letouny Boeing 737 MAX v Seattlu. Foto: Lindsey Wasson, Reuters
Boeingy 737 MAX by mohly vzlétnout příští rok

EASA plánuje vlastní program kontrol, než umožní lety v Evropě obnovit. Ky oznámil, že evropští odborníci odcestovali minulý týden do továren firmy Rockwell Collins v americkém státě Iowa, aby tam zahájili audit nejnovější verze softwaru.

Společnost Rockwell Collins spolu s Boeingem vyvinula software kontroly letu pro letadla MAX. Evropský úřad doufá, že detailní kontrolu softwaru dokončí tento měsíc. Pokud vše půjde hladce, mohou se v prosinci uskutečnit letové testy, uvedl Ky.

Letadla Boeing 737 MAX byla letos v březnu po celém světě uzemněna. Důvodem byly dvě nehody, které si vyžádaly 346 mrtvých. Do té doby přitom šlo o nejprodávanější model tohoto výrobce. Vyřazení tohoto typu letadel z provozu udělalo velké starosti aerolinkám především během turistické sezony. [celá zpráva]

Firma se kvůli problémům propadla do ztráty a její největší konkurent Airbus si připisuje na její úkor nové objednávky.

První Boeing 737 MAX letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.

Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil. [celá zpráva]

Stroje Boeing 737 MAX postihly mimo jiné komplikace se systémem automatického vyrovnávání letu MCAS. Ten má zabránit tomu, aby stroj příliš prudce stoupal, což může vést ke ztrátě vztlaku.

Systém u letounů zasahoval poté, co dostával špatné informace ze senzorů, a opakovaně skláněl letadlo k zemi. Piloti se marně snažili dostat letadlo pod kontrolu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků