Hlavní obsah

Automobilový trh čeká zpomalení, v Česku vzroste zájem o menší vozy

Novinky, pit
Praha

Celková nepříznivá ekonomická situace bude mít podíl na tom, že v následujícím období dojde na automobilovém trhu ke zpomalení růstu. V Česku by se měl zvýšit zájem o mini a malé automobily v porovnání s vozy nižší střední třídy a střední třídy, vyplývá ze studie společnosti Roland Berger.

Foto: Carlos Barria, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Na mnoha klíčových trzích očekáváme zpomalení růstu v druhé polovině roku 2012 a první polovině 2013,“ sdělil Roland Zsilinszky, stojící v čele pražské kanceláře Roland Berger. Jak Zsilinszky připomněl, negativní dopad na prodej automobilů v Evropě mají nezaměstnanost, klesající důvěra spotřebitelů a vysoká míra nejistoty.

Největší ztráty v registraci nových automobilů na evropském trhu zaznamenaly letos oproti loňskému roku Itálie (-7,8 procenta) a Španělsko (-13,4 procenta). Naproti tomu český trh rostl o 1,5 procenta.

Zisky mnoha výrobců ovlivňuje stále složitější situace na automobilovém trhu. Hlavní hráči na trhu, Volkswagen Group, včetně mladoboleslavské Škodovky, Hyundai Group a Renault-Nissan Group, oznámili agresivní globální růstové plány. To se samozřejmě bude odrážet také na situaci v České republice. Například skupina Hyundai si jako cíl vytyčila výrazně snížit náskok Škodovky, která na českém trhu hraje prim.

Marže půjdou dolů

„Objem prodejů zákazníkům s velkými vozovými parky hraje nadále významnou roli v celkovém výkonu dealerské sítě,“ vysvětlil Zsilinszky s tím, že silná pozice v tomto segmentu je jedním z důležitých faktorů, proč jsou Škoda a Volkswagen v čele českého trhu.

Propadající se prodeje a zvyšující se tlak během několika posledních týdnů zhoršily obchodní vyhlídky dodavatelů do automobilového průmyslu. V nadcházejících měsících se očekává, že především cenový a konkurenční tlak dále poroste a marže opětovně klesne pod předkrizovou úroveň a bude se pohybovat mezi 4,5 až pěti procenty.

„Dodavatelé musí zabezpečit své zisky v následujících letech skrze cílená zlepšení výrobního provozu. Především musí optimalizovat režijní náklady, zlepšit marže ztrátových projektů a zaměřit se na pracovní kapitál,“ dodal Zsilinzsky.

Reklama

Výběr článků

Načítám