Hlavní obsah

Česko je stále spíše montovnou

Novinky, tov

Česko je stále spíše montovnou. Podíl domácí přidané hodnoty na celkovém vývozu Česka je v průměru 61 procent, to je celosvětově jedna z nejnižších hodnot. Vyplývá to z analýzy Deloitte zveřejněné v pondělí.

Foto: Wolfgang Rattay, Reuters

Článek

Například Německo má podíl domácí přidané hodnoty na vývozu 79 procent, Velká Británie 85 procent, u Japonska a USA je to okolo 90 procent. Na druhou stranu hůř než Česko jsou na tom například Maďarsko či Slovensko, kde je to 57 resp. 55 procent, uvádí studie Deloitte.

Vychází z údajů o zahraničním obchodě 64 zemí zveřejněným loni v databázi OECD TiVA.

Izrael je také malá ekonomika, ale daleko před ČR

Například Izrael má svou přidanou hodnotu zastoupenou ve vývozech z 81 procent, výrazně více než Česko, ačkoli se také jedná o malou ekonomiku. V ekonomice Izraele hrají mnohem významnější úlohu inovace, výzkum a vývoj.

Nízký podíl přidané hodnoty u Česka vede k tomu, že ostatním konkuruje spíše levnou pracovní silou než vysoce kvalifikovanou prací.

Nejvíce v tuzemsku vyrobené přidané hodnoty putuje do Německa (24 procent). S odstupem pak následují Slovensko a Polsko. Zohledníme-li ale konečnou destinaci české přidané hodnoty, tak po Německu, kam směřuje téměř pětina přidané hodnoty, jsou druhým největším odběratelem Spojené státy americké následované Francií a Velkou Británií.

V hodnocení podmínek pro podnikání skončilo Česko za Polskem i Ruskem

Ekonomika

Pozor na problémy s USA

„Na rozdíl od analýzy běžných dat o zahraničním obchodě se ukazuje, že česká ekonomika není závislá jen na svých evropských sousedech, ale ve značné míře také na USA. Tenze v globálním obchodě, k nimž přispěla změna politiky USA, mohou pro Česko znamenat více, než si myslíme,“ komentoval hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Největší podíl na vývozu domácí přidané hodnoty má odvětví motorových vozidel (18 procent). Obsah přidané hodnoty ve vývozu daného odvětví je přitom pouze 46 procent, jedna z nejnižších v mezinárodním srovnání. Například v sousedním Německu je to 76 procent. V českém autoprůmyslu působí velká řada firem, které dodávají díly či doplňky německým automobilkám.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám