Článek
Podle plánu už měly práce na Hlavním nádraží být v plném proudu. Ale společnost Grandi Stazioni, která vyhrála soutěž na dlouhodobého nájemce a provozovatele nádraží, uvedla, že čelí neočekávaným překážkám. Firma stále čeká na stavební povolení. Uvedl to server praguepost.com.
"Budova je historickou památkou, takže vyjednávání bylo o něco těžší," řekl Martin Hamšík, mluvčí italské společnosti Grandi Stazioni Česká republika. Hamšík tvrdí, že tříměsíční zpoždění není u tak dlouhého a složitého projektu neúspěchem.
"Zpoždění nijak neovlivní termín ukončení rekonstrukce, který je naplánovaný za čtyři roky," dodal Hamšík.
Praha se, stejně jako ostatní evropská města, snaží přebudovat své Hlavní nádraží, aby odpovídalo současným potřebám cestujících.
Nádraží jako místo nedělních nákupů?
"Nádraží by mělo být místem, kde se lidé potkávají," řekl hlavní architekt projektu Patrik Kotas. Navrhuje, aby se nádraží stalo místem, kam vyrazí v neděli rodina na společné nákupy.
Každý, kdo strávil nějaký čas na Hlavním nádraží v Praze ví, že zní tento návrh jako sen. V posledních dvaceti letech je Hlavní nádraží symbolem kriminality a chudoby a je jedním z nejneutěšenějším míst v Praze.
Nádraží je plné bezdomovců
Někteří lidé jsou skeptičtí k přeměně na luxusní nádraží také proto, že Hlavní nádraží je místem, kde se schází hodně bezdomovců.
"Po rekonstrukci zmizí bezdomovci z nádraží jen na chvíli. Zkušenosti jiných evropských měst ukazují, že se bezdomovci na nádraží opět vrátí," řekl tiskový mluvčí městské části Praha 1 Jan Šlajs. "Město musí co nejdříve tento problém vyřešit, například postavit příbytky pro bezdomovce, " dodal Šlajs.
Zvyšuje se počet cestujících
Na začátku 20. století bylo Hlavní nádraží architektonickou perlou města. Budovu navrhl známý architekt Josef Fanta. Nyní jen málokterý ze 100 000 cestujících, kteří denně projdou Hlavním nádražím, se zastaví ve Fantově kavárně. Kavárna byla otevřena v roce 1997 a je památkově chráněna. Podle architekta Jaroslava Smoly bude kavárna nyní opravena do její původní secesní podoby. Hlavní hala a další části, které vznikly v 70. letech v rámci komunistické přestavby, budou kompletně předělány.
"Počet lidí, kteří využívají vlak jako hlavní dopravní prostředek roste, jen tento rok vzrostl počet cestujících o 20 procent," řekl tiskový mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.
České dráhy již do Hlavního nádraží v roce 2006 investovaly 820 miliónů korun a v příštích dvou letech plánují investovat do oprav 2,5 miliardy korun.
Anketa
Proměna Hlavního nádraží v Praze
Klasické pokladny zmizí a cestující bude odbavován stejně jako na letišti. To znamená, že u přepážky dostane informace například o tom, jestli jsou v místě, kam jede, volná místa v hotelu. Ti, kdo přijedou do Prahy, si budou moci koupit lístek na městskou dopravu, zajistit si taxi či rezervovat jízdenku na cestu zpět. Z odbavovací haly zmizí současné nevzhledné stánky a vzniknou obchodní pasáže ve stylu Nový Smíchov či Černá růže. Cestujícím a návštěvníkům budou k dispozici různé typy restauračních zařízení od rychlého občerstvení až po luxusní vinárny a kavárny. Zrekonstruováno bude i první nástupiště, kde by měla vzniknout pěší promenáda s obchody a restauracemi.