Studie uvádí, že přestože cena je a stále bude klíčovým faktorem, který ovlivňuje složení nákupního košíku, začínají si zákazníci všímat i dalších kritérií. Stále více se například zajímají o kvalitu zboží a šířku výběru.

"Privátní výrobky jsou v průměru o 31 procent levnější než ostatní zboží a přitom nabízejí naprosto srovnatelnou kvalitu," vysvětluje úspěch tohoto zboží Romana Benešová a dodává, že v některých regionech, např. v Polsku, bývají privátní značky nabízeny oproti ostatním až za poloviční ceny.

Výrobci značkových produktů ale čelí silnému tlaku ze stran řetězců, ať už se jedná o cenu či o uspořádání sortimentu v regálech. Musí se snažit odlišit svůj výrobek od privátních značek.

Zákazníci jsou podle studie stále citlivější na změnu ceny - a to i přes rostoucí příjmy a lepší dostupnost úvěrů. Často se stává, že nejvíce se prodává zboží z obou konců cenového spektra, zatímco o produkty nacházející se ve středu cenové hladiny nebývá tak velký zájem. Tam, kde prestiž, značka či technické vlastnosti hrají hlavní roli při výběru zboží, je největší zájem o mezinárodní značky. Jde např. o kávu, whisky nebo elektroniku. Na druhou stranu privátní značky nabízené za nižší ceny jsou nejoblíbenější u běžných a často kupovaných produktů, např. nápojů či potravin.

Hypermarkety otvírají své pobočky i v menších městech

Studie dále uvádí, že hypermarkety i supermarkety stále více otvírají své menší prodejny v malých městech. Důvody proč se i velké hypermarkety přesouvají do menších měst je podle studie několik. Menší města nabízejí příležitost konkurovat ostatním např. diskontním prodejnám. Dále menší obchody umožňují i ušetřit náklady spojené s výstavbou.

Studie také tvrdí, že řetězce sázejí hlavně na pohodlné nakupování a komplexnost služeb. Soustředěním několika různých služeb v jedné lokalitě lákají obchodníci stále více zákazníků, kterým vyhovuje, že na jednom místě najdou prodejnu, čerpací stanici i rychlé občerstvení.