Do této doby se totiž velká část aktivit ministerstva školství v oblasti dalšího vzdělávání, ať už jde o vzdělávání v podnikatelském sektoru, rekvalifikace či o vzdělávání ve veřejných službách, překrývala s aktivitami ministerstva práce a sociálních věcí.

"Jestli si nevyjasníme mezi oběma ministerstvy kompetence, může se Evropská komise domnívat, že některé prostředky nepotřebujeme, protože shodné projekty financujeme dvakrát," řekla novinářům v pátek ministryně Miroslava Kopicová, podle které by měla být definitivní podoba rozdělení činností mezi oběma resorty dohodnuta právě tento týden.

Ministryně již také navrhla, jak duplicitu odstranit. "Projekty, které řeší nezaměstnanost a které umožňují lidem najít nové, konkrétní zaměstnání, by mělo spravovat ministerstvo práce," uvedla. Pod školství by pak měly spadat aktivity spojené s celkovým rozvojem systému celoživotního vzdělávání.

Takto tomu ale bylo doposud, takže na tom, jak budou kompetence rozděleny, se fakticky nic nemění. Podle některých odborníků, které Právo oslovilo, se výrokem ministryně sice potvrzuje nynější stav, je však pozitivní, že se odstraní pochybnosti, které mezi sebou jednotlivá ministerstva v této oblasti měla - jde například o rekvalifikace.

Programy vypracují s odborníky

U dotací na rekvalifikaci není uvedeno, jestli o ně má žádat ministerstvo práce a sociálních věcí s poukazem na zaměstnanost, nebo ministerstvo školství s tím, že jde o vzdělávání. Tato dvojí byrokracie vyvolává nejistotu.

"Jsme s panem ministrem práce Petrem Nečasem připraveni ve středu po vládě tuto záležitost uzavřít," uvedla Kopicová, která čeká, že se tak uvolní pro její resort dalších 20 miliard korun. Hodlá je využít pro základní, střední a vysoké školy. Podpořit chce vědu a výzkum. "Největší částku z ušetřených prostředků chci poskytnout vysokým školám," uvedla.

Kopicová si myslí, že české školství by se mělo na čerpání prostředků ze strukturálních fondů dobře připravit a pečlivě vypracovat konkrétní programy s odborníky.

"Nechci, aby úředníci jenom vypsali granty a rychle peníze přerozdělili. Musíme si nejdříve říct, jak by měly školy vypadat, až programy financované Evropskou unií skončí," upřesnila svou představu. "Je třeba, aby ministerští úředníci lépe komunikovali s odborníky. Mám dojem, že o čerpání prostředků často rozhodují spíše uzavřené technokratické skupiny, ne lidi z praxe," dodala.